مطالبات صنعت گردشگری؛ طبیعت‌گردی، در تصمیم گیری‌های کلان

علی رفیعی؛ معاون گردشگری استان تهران

19

 

مطالبات صنعت گردشگری

علی رفیعی؛ معاون گردشگری استان تهران

مطالبات صنعت گردشگری؛ طبیعت‌گردی، در تصمیم گیری‌های کلان

 

مطالبات صنعت گردشگری

علی رفیعی؛ معاون گردشگری استان تهران

 

شاید از سال‌های ۹۰ تا ۹۵ موضوع طبیعت‌گردی یکی از رئوس اصلی فعالیت‌های ما بود. در وزارتخانه کمیته طبیعت‌گردی بسیار فعال بود. اما بعد متاسفانه، دستخوش تحولاتی شد که کمی هم ضعیف شد و موضوعات طبیعت‌گردی کمی به حاشیه رفت. در صورتی‌که امروزه شاهد هستیم، خیلی از اتفاقات در حوزه‌ی طبیعت‌گردی، به صورت غیرمجاز و خودجوش توسط دوستان و مردم پیگیری می‌شود.

 

امروزه حوزه‌ی آفرود، معضلی برای طبیعت ما شده است. اینکه بتوانیم توسعه‌ی پایدار را در حوزه‌ی طبیعت‌گردی داشته باشیم، واقعا در مخاطره قرار گرفته است. امروزه واقعا شاهد هستیم که غیرمجاز‌ها بیش از مجاز‌های ما فعال هستند، فضای مجازی هم یک راهکار خیلی بزرگ شده است برای این‌ها و یا حتی می بینیم که خیلی از مجاز‌های ما دارند، پایه فعالیت این غیر‌مجاز‌ها می‌شوند. خیلی از راهنمایان ما که راهنمای مجاز هستند، خودشان اقدام می‌کنند به این فعالیت‌ها و این دست از فعالیت‌ها بیشتر دارد به تخریب طبیعت تا شناساندن آن در کشور کمک می‌کند. ایران از دیرباز یک مقصد فرهنگی بوده است یعنی ۱۵٪ خارجی در دنیا دارند به موضوع فرهنگی می‌پردازند را شاید بتوانیم جذب کنیم. از این ۱۵ درصد اگر ۵ درصد را هم بتوانیم جذب کنیم خیلی خوب است. در حوزه طبیعت‌گردی نیز تقریبا معادل همین درصد را داریم. و…

 

آمار گردشگر

 

ما آمار را به صورت تفکیکی نمی‌بینیم. آمار گردشگر را چه داخلی چه خارجی، به صورت کلی می‌بینیم. حالا بعضی از استان‌ها می‌توانند مقاصد فرهنگی باشند، بعضی‌ها مقاصد تفریحی باشند، بعضی‌ها در توریسم شهری قوی‌تر هستند ولی طبیعت در اکثر استان‌های ما وجود دارد. ما آمار و گردشگر را واقعا به صورت تفکیکی نمی‌بینیم. ما آمار را به صورت کلی می بینیم. اما حالا براساس خود اظهاری‌هایی بیشتر دفاتر انجام می‌دهند که انجام می‌دهند، ما می‌توانیم این تفکیک را به وجود بیاوریم که کار بزرگ و سختی است. چون ما در تهران تقریبا ۲۵۰۰ دفتر خدمات مسافرتی داریم و به صورت انگشت‌شمار کار طبیعت‌گردی انجام می‌دهند و شاید آمار متقنی از آنها نداشته باشیم. و…

 

استاندارد‌سازی

 

در بحث تورگردانی و بحث‌های استاندارد‌سازی و حتی مطالعات، اینکه ما چگونه برای مناطق مختلف برنامه ارائه دهیم برای حضور گردشگر، لازم است که بخش خصوصی هم بیایند و به این جریان بپیوندند. ما کاملا این آمادگی را داریم که بتوانیم کمک کنیم این حوزه ها پر رونق‌تر شود. چون اعتقاد داریم با توجه به اینکه کرونا هم بسیار این موضوع را تشدید کرده است، طبیعت‌گردی های اطراف شهر تهران، بسیار قوت گرفته است.

 

چشمه‌های آب معدنی داشتیم که خیلی مغفول بود. اما اکنون آخر هفته‌ها تا ۷۰۰ الی ۱۰۰۰ نفر در حال بلیط فروشی هستند. این بلیت فروشی‌ها کمک می‌کند که این مقاصد سالم بمانند، از انباشت زباله و از آسیب به این مقاصد کم شود. متاسفانه اتفاقاتی که می‌افتد می‌بینیم که نقاط آسیب و ضریب‌های آسیب، در این حوزه بیشتر و بیشتر نمود پیدا می‌کند. چرا؟ چون گردشگران واقعا روش صحیح ورود به طبیعت و خروج از آن را آموزش ندیده‌اند.

شاید آمارها واقعا پایه علمی نداشته باشد و این که ما بگوییم اکنون چقدر گردشگر حضور پیدا کرده‌اند، همه تخمینی است. در حوزه طبیعت اما، درصد گردشگر ورودی را از روی ضریب‌های اشغال اقامت، می‌توانیم محاسبه کنیم. و ارائه دهیم خدمت عزیزان، حداقل در استان تهران، تمامی این آمار ها واقعا وجود دارد و من می‌توانم خدمت آنها در یک فاصله زمانی ارائه دهم که بتواند مبنایی برای برنامه‌ریزی عزیزان باشد.

 

ما را در لینکدین دنبال کنید : لطفا کلیک کنید.

دانلود مجله سفرنویسان : لطفا کلیک کنید. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.