مطالبات صنعت گردشگری؛ طبیعت‌گردی، در تصمیم گیری‌های کلان

مهرزاد کشفی؛ فعال و کارشناس گردشگری

19

 

مطالبات صنعت گردشگری

مهرزاد کشفی؛ فعال و کارشناس گردشگری

مطالبات صنعت گردشگری؛ طبیعت‌گردی، در تصمیم گیری‌های کلان

 

مطالبات صنعت گردشگری

مهرزاد کشفی؛ فعال و کارشناس گردشگری

 

موضوعی این نشست، بسیار گسترده یا فراگسترده است. از طرفی طبیعت را داریم که باید جز به جز آن را تعریف کنیم تا ببینیم شامل چه اجزایی است، چقدر از این اجزا قابلیت گردش‌پذیر بودن را دارند. بعد چگونه ما می‌توانیم به آنجا برویم و گردش کنیم و باید چگونه این رفتن طراحی شود؟ چگونه باید برویم؟ چگونه اجرا شود و بازخورد داشته باشد؟ هر کدام را ارزیابی کنیم و اصطلاحا نهایتا یک مدیریت مقاصد طبیعت‌گردی آنجا داشته باشیم که ما را رهنمون کند، آیا این رفت و آمد ما به این طبیعت و جاذبه خوب است یا در حال ضرر‌رسانی هستیم؟ یا اینکه هم بهره می‌بریم و هم ضرر می‌رسانیم؟ معرفی این جاذبه‌ها به چه صورتی باشد؟ از طریق صفحات مجازی، از طریق تورها؟ هر کدام از این بحث‌ها می‌تواند موضوع یک جلسه باشد.

 

در موضوع شناخت و آموزش، به طور کلی صحبت کنم. ما تا زمانی که ندانیم طبیعت چه چیزی است و بعد مشخصا طبیعت کشورمان چیست؟ چه شاخصه هایی دارد؟ چه اقلیم‌های مختلفی دارد؟ هر منطقه‌اش در واقع از چه عناصری تشکیل شده است؟ چه جاذبه‌هایی را می‌توان روی این عناصر پیدا کرد؟ و بعد چگونه می توان از آنها استفاده کرد؟ نمی‌توانیم بحثی منسجم را به انجام برسانیم. و…

 

بوم‌گردی

 

همه‌ی ما با چرایی وجود و ایجاد بوم‌گردی آشنا هستیم آنچه در روند بوم‌گردی طی کردند، کم کم فاصله گرفت از آنچه که باید می‌بودند. تقریبا به جایی رسیده که این انحراف از زاویه بسیار زیاد شده است و با وجود اینکه می‌توانستند نقطه قوتی باشند، تبدیل به نقطه ضعف شدند. اغلب بوم‌گردی ما نزدیک به یکی از جاذبه‌های طبیعت‌گردی هستند و می‌توانند به خوبی نقش به سزایی داشته باشند. یکی بحث فرهنگ‌سازی است و دیگری همین مسأله آمار است. چون اغلب تورهای طبیعت‌گردی عبور می‌کنند.

 

می‌توانیم از طریق همین بوم‌گردی ها آماری را داشته باشیم که شما در هفته میزبان چه تعداد از طبیعت‌گردان هستید و شروع کنیم به بررسی آمار و سیاست‌گذاری و مسائل بعدی، اما در بحث فرهنگ‌سازی، تعداد زیادی از بوم‌گردی های ما به جای آنکه به فکر حفظ بوم و حفظ فرهنگ خودشان باشند، شده‌اند خدمات‌دهنده به طبیعت‌گردانی که فقط ظاهری از طبیعت دارند و در واقع فقط آمده‌اند که خوش بگذرانند و این موجب شد که هم بوم‌گردی از اصل‌اش افتاد و هم طبیعت‌گردان از طبیعت غافل شدند.

 

رویکردهای دیگری را پیدا کردند، به همین دلیل دوستان ما در کمیته طبیعت‌گردی یا دوستان ما در حوزه‌ی سیاست‌گذاری، حتما باید به این نکته از دید آسیب‌شناسی به بوم‌گردی‌هایمان نگاه کنند و کمک کنند تا با بحث آموزش و بحث سیاست‌گذاری این بوم‌گردی‌ها مجددا پایگاه خوبی شوند، برای کمک به طبیعت‌گردی و بازگشت مجدد این حوزه به ریل اصلی خودش!

 

ما را در لینکدین دنبال کنید : لطفا کلیک کنید.

دانلود مجله سفرنویسان : لطفا کلیک کنید. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.