از دیرباز، سفر، راهی برای کشف، کسب و یافتن آگاهی و دانش بود. با آن‌که بسیار طاقت فرسا و پر مخاطره بود، مردان بزرگ، باور داشتند، آن‌چه با گذشتن از شهرها و اقلیم‌ها بدست می‌آورند را، در هیچ کتابی، نمی توان یافت. پس، سختی به جان می‌خریدند و پا در جاده می‌گذاشتند. از گذشتگان، سفرنامه‌هایی مکتوب، برجای مانده که جز ارزش ادبی‌‌شان، از منظر جامعه شناسی و فرهنگ شناسی نیز، مرجع بسیاری از پژوهش‌ها بوده و هستند.
بسیار سفر باید، تا پخته شود خامی صوفی نشود صافی، تا درنکشد جامی
امروزه سفر کردن یا به تعبیری، گردشگری، همراه با لذتی بیشتر است. چرا‌که راه‌های سفر، ایمن تر و وسایل نقلیه به مراتب پر سرعت‌تر و با کیفیت‌تر شده‌اند. تکنولوژی، باعث تسریع روند سفر شده و شبکه‌های مجازی و دنیای ارتباطات این بستر را فراهم کرده‌اند، آن‌چه در لحظه، مشاهده می‌کنیم، با دیگران در سراسر دنیا به اشتراک بگذاریم.
پیشرفت علم و تکنولوژی، در قرن جدید، باعث تغییر رفتار مشتریان صنایع مختلف، در دنیا شده است. این تغییر رفتار، موجی از خدمات‌نوین و محصولاتی‌جدید را، برای تامین نیازهای مشتریان، ایجاد کرده و صنعت گردشگری یکی از مهمترین بخش¬های بازار است که با این موج، تغییرهای بسیاری را در خود ایجاد کرده است.
مخاطبان این صنعت، به خصوص علاقه¬مندان به سفر و تورلیدرها که اکثر زمان خود را، صرف ماجراجویی و کشف دنیای پیرامون خود می¬کنند، دائما در حال استفاده از ابزارهایی هستند که تکنولوژی‌روز، در اختیارشان قرار می دهد. این‌مهم، باعث شده تا مخاطبان صنعت گردشگری، نیازهای متفاوتی نسبت به گذشته احساس کنند. به همین دلیل، مجله اینترنتی سفرنویسان، با هدف بررسی چالش¬های اهالی سفر و انعکاس بازار سفر در کنار ارائه سفرنامه¬های جذاب ایرانیان، در سراسر دنیا، فعالیت خود را آغاز کرده و با شیوه¬ای کارآمد، برای توزیع مجله به صورت رایگان در اینترنت، فایل PDF مجله از طریق شبکه¬های اجتماعی، وب سایت و اپلیکیشن¬ها در اختیار علاقه¬مندان قرار می¬گیرد.
این شیوه‌ی توزیع _ که همچنین می‌تواند مهمترین مزیت مجله نیز باشد. _ در شرایطی است که مجلات چاپی به دلیل محدودیت کاغذ و … امکان توزیع گسترده را، نخواهند داشت. همچنین به علت عدم نیاز به حمل و تخصیص فضا، برای آرشیو و نگهداری بر‌خلاف نسخه¬های چاپی مجلات، علاقه مندان به سفر در هرجای دنیا به راحتی در پلتفرم¬های خود می¬توانند، مجله سفرنویسان را مطالعه و آرشیوبندی نمایند.
مخاطبان ماهنامه سفرنویسان، به صورت کلی شامل همه علاقه¬مندان به سفر و صنعت گردشگری هستند. این مجله برای عامه مخاطبان منتشر می شود. اما در آینده‌ای نزدیک، با توجه به رسالت اصلی مجله در خصوص “بررسی چالش‌های صنعت گردشگری”‌، محتوای تولیدی در روند تهیه و انتشار، بصورت تخصصی‌تر پیش خواهد رفت. چرا که هدف غایی این مجموعه ایجاد بستری است، برای به اشتراک گذاری تجربیات، دانش و آگاهی مدیران صنعت گردشگری، اساتید و کارشناسان خبره این صنعت در کنار تورلیدرها و سفرگردهای حرفه¬ای به عنوان مخاطبان خاص. همان‌گونه که انسان در سفر می‌آموزد و به نقل از سعدی “بسیار سفر باید، تا پخته شود خامی” مجله اینترنتی سفرنویسان تریبونی علمی و فرهنگی برای کارشناسان، بزرگان و پیشکسوتان در صنعت گردشگری خواهد بود.
این نشریه به صورت مستقل، فعالیت خود را آغاز کرده و به دنبال پی‌گیری‌چالش¬ها و بررسی آنها توسط‌کارشناسان مربوطه، به صورت برگذاری میزگردها و مصاحبه¬های تاثیرگذار است. از رسالت¬های دیگر مجله، حمایت اهالی سفر، در مجله و شبکه¬های اجتماعی است، پس از گذشت حدود یک سال فعالیت در شبکه اینستاگرام، توانسته¬ایم این حمایت را ثابت کنیم. از این رو برگذاری گفت¬وگوهای زنده، با فعالان عرصه گردشگری در این شبکه اجتماعی، خارج از فضای مکتوب مجله نیز یکی از فعالیت-های مهم مجموعه است. همچنین از دیگر اهداف مجله، اختصاص قسمتی از آن، تحت عنوان “معرفی اهالی سفر”، برای ارتباط بین مدیران عرصه گردشگری با اهالی حرفه¬ای سفر، به خصوص تورلیدرها، در سراسر ایران است که گامی نوین و روبه جلو، خواهد بود.
در پایان از همه دوستانی که در این مسیر، ما را حمایت می¬کنند و به تولید محتوای تاثیرگذار و البته توزیع گسترده مجله در اینترنت کمک می¬کنند، صمیمانه متشکرم و از پروردگار منان برای همه اهالی سفر، آرزوی روزگاری سرشار از عشق و لذت طلب می¬کنم.
محمد اسماعیل ارجمندی
صاحب امتیاز و مدیر مسئول
مجله اینترنتی سفرنویسان