روابط گردشگری ایران و آفریقا؛ محمود بنکدارنیا

مصاحبه با عضو موسس جامعه تورگردانان ایران

87

روابط گردشگری ایران و آفریقا؛ محمود بنکدارنیا

 

 

روابط گردشگری ایران و آفریقا: مصاحبه با محمود بنکدارنیا؛ عضو هیات موسس جامعه تورگردانان و مشاوره فعلی جامعه تورگردانان

 

*نظر شما در مورد بازار آفریقا چیست؟

اینکه چه اتفاقاتی در آینده نزدیک می‌خواهد بیافتد، خیلی مهم است. آفریقا برای ما می‌تواند بازار بالقوه خوبی باشد، اما همه این ها منوط بر این است که انتقال و جابجایی پول به وضعیت عادی برگردد. ما مطمئنیم با اروپا و سایر دنیا می‌توانیم و می‌خواهیم که کار کنیم. اما در جایی که نتوانید کار اصلی را انجام داده و پول را جابه‌جا کنید، آن زمان است که مشکلات دیگر بروز پیدا می‌کند. کشورهای آفریقایی می‌توانند‌، بازار هدف ما در زمینه صادرات و مکان سرمایه‌گذاری باشند. شرکت‌های بزرگی داریم که می‌توانند آفریقا و جمعیت این قاره را هدف قرار دهند و محصولات خود را در آنجا عرضه کنند. اما قدر مسلم آن است که ابتدا باید یک سری تغییرات زیرساختی اقتصادی اعمال شود. ارتباطات بانکی بتواند انجام شود. اگر نه این‌گونه مراسم و جلسات بسیار برگزار شده‌اند برای دست‌یابی به نتیجه، باید مشکلات بنیادی را رفع کرد.

 

*نقش جامعه تورگردانان را در این جریان (تعامل میان ایران و آفریقا) چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جامعه تورگردانان در بخش گردشگری می‌تواند فعالیت کند. ما حتما و قطعا آفریقا را به عنوان مقصد در ذهن داریم. شاید بتوانیم حتی ایران را به عنوان مقصدی برای بخشی از کشورهای این قاره معرفی کنیم. این نیز برمی‌گردد به اینکه‌ تعامل دولت‌ها با هم خوب باشد. در بخش گردشگری، مبحث ویزا است که بسیار مهم است. اینکه باز ما تفاهم کنیم و در صحبت همه چیز خوب پیش برود و بعد ما به آنها ویزا ندهیم یا آنها به ما ویزا ندهند، اتفاقی نمی‌افتد.
از نظر گردشگری برای ما بازار خیلی خوبی خواهد بود. می‌توانیم مسلمانان و غیر مسلمانان قاره آفریقا را جذب بازارمان کنیم. اما تمامی اینها همانطور که لحظاتی پیش نیز اشاره کردم، منوط بر حل شدن مشکلات و رفع کاستی‌ها است. امیدواریم که بزودی اتفاقات خوبی در برجام بیافتد و ما نیز بتوانیم به سهم خود در جامعه تورگردانان از سهم گردشگری بهره‌مند شویم.

 

*با توجه به سخنرانی‌هایی که در این سمپوزیوم داشتیم، به این سمت خواهیم رفت که ارتباط میان ایران و آفریقا روز به روز بهتر شود. اگر بخواهیم موانع را رفع شده در نظر بگیریم، فکر می‌کنید جامعه تورگردانان می‌توانند برای سال آینده برای مقصد آفریقا و بلعکس جذب گردشگر از آن سو داشته باشند؟

اگر موانع برداشته شود، بین 8 الی 10 ماه زمان نیاز خواهیم داشت تا ارتباطاتمان برقرار شود. حتما در کنار این امر باید یک سری هیئت و پذیرش هیئت داشته باشیم. باید دفاتر و شرکت‌های مفیدشان را به ایران دعوت کنیم. خودمان به سفارت برویم. رایزن‌های فرهنگی خیلی می‌توانند به ما کمک کنند. قدر مسلم اگر موانع اولیه برداشته‌ شود، باقی کارها در حوزه تخصصی ما است و می‌توانیم به آنها بپردازیم. البته آنچه برگزار کنندگان باید مد نظر قرار دهند ارتباط بین اعضا جامعه تورگردانان به عنوان متخصصان با مهمانان در اینگونه نشست ها است که باید با سهولت بیشتری انجام گیرد تا بازخورد و اقدامات بعدی قابل لمس باشد. بازار آفریقا فرصتی است که اگر ارتباطات توسعه کافی داشته باشد بهره برداری از این فرصت افزایش می یابد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.