توسعه روابط گردشگری ایران و آفریقا از نگاه اتاق بازرگانی ایران

62

توسعه روابط گردشگری ایران و آفریقا از نگاه اتاق بازرگانی ایران

 

 

 

توسعه روابط گردشگری ایران و آفریقا از نگاه اتاق بازرگانی ایران

علی اکبر عبدالملکی – ریاست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران
(سمپوزیوم ایران – آفریقا)

 

*نظر خود را در مورد این سمپوزیوم و فرصت‌هایی که میان ایران و آفریقا پیش خواهد آمد، بفرمایید.

 

از آنجا که برای اولین بار این اتفاق رقم می‌خورد و ما به عنوان یک مهمان دعوت شدیم تا ببینیم فرصت‌های سرمایه‌گذاری، تجاری و اقتصادی، به خصوص و از همه مهم‌تر فرصت‌های گردشگری بین ایران و کشورهای آفریقایی به چه صورت است، اینطور استنباط می‌کنم که جلسه خوبی داشتیم. خیلی از سفرای کشورهای آفریقایی، اینجا حضور داشتند و مسئولان عزیز کشورمان نیز حضور داشتند و ما به نمایندگی از بخش خصوصی اعلام می‌کنیم که هرآنچه در توانمان باشد، با جان و دل در خدمت هستیم. آمادگی کامل و همه جانبه خود را اعلام می‌کنیم.

 

*به عنوان ریاست پارلمان بخش خصوصی؛ نقش بخش خصوصی را در این ارتباط میان دو سرزمین به چه صورت می‌بینید؟

 

کشورهای آفریقایی، بالغ بر تقریبا یک و نیم میلیارد جمعیت دارند. ناگفته‌های بسیار زیاد دارند و بخش خصوصی قاره آفریقا و کشورمان ایران تا کنون آن‌گونه که باید و شاید اقدامات خوبی را رقم نزده‌اند. این را در ضعف خودمان و در بخش خصوصی می‌بینم. کار در این حوزه کم بوده و با تشکیل و برگزاری این‌گونه جلسات، می‌توانیم به عنوان بخش خصوصی، توان و قدرت‌مان را در اختیار بخش دولتی قرار دهیم. فرصت‌ها بسیار متنوع و البته مهجور مانده‌اند. هم ایران حرف‌های بسیاری دارد و هم کشورهای آفریقایی! من شخصا معتقد هستم رویدادهای ورزشی نیز می‌توانند در حوزه معرفی کشورها، نقش بسیار مهمی ایفا کنند. مثلا آفریقای جنوبی جام جهانی برگزار کرد و این باعث شد کشورهای بسیاری آفریقای جنوبی را شناختند. به نظرم ما نیز نیازمند همچین رویدادی هستیم. رویدادهای بین‌المللی ورزشی؛ رویدادهای تجاری و سمینارها، همایش‌ها و جلساتی همچون جلسات امروز، می‌توانند بستری را برای توسعه، شناخت و فراهم کردن حوزه‌های همکاری ایجاد کند.

 

 

 

*در مورد بحث گردشگری تجاری و جایگاه اتاق بازرگانی و کمیسیون گردشگری میان ایران و آفریقا، در سال 1401 اگر تمامی موانع برداشته شود، چه بهره‌ای می‌توانیم ببریم؟

 

اتاق بازرگانی به عنوان بزرگترین پارلمان بخش خصوصی کشور، جایگاه ویژه‌ای از لحاظ بحث روابط بین‌المللی دارد. از نظر صادرات و واردات می‌تواند بسیار تاثیر‌گذار باشد. ما بحثی داریم در مورد روابط تجاری و بین‌المللی؛ که به گردشگری نیز بسیار مرتبط است. در اتاق بازرگانی، به درستی دیده شده است و مطمئن باشید در آینده‌ای نه چندان دور اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد. امید آن است که کوید 19 که دو سال از همه‌گیری جهانی‌اش گذشته است، هر چه زودتر نابود گردد. تا بتوانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.
از همین تریبون از تمامی عزیزان خواهش می‌کنم که کشورهای آفریقایی را دست کم نگیریم! بسیار بسیار پتانسیل‌ بالایی برای جذب توریست متقابل دارند و ما می‌توانیم توریست‌های زیادی را جذب کنیم و کشور خود را به تمامی آفریقا بشناسانیم. جالب است که خود کشورهای قاره آفریقا نیز به این موضوع مشتاق و علاقه‌مند هستند. مخصوصا در بحث گردشگری سلامت و در بخش فروش صنایع دستی! ایجاد این همکاری متقابل، می‌تواند باعث شکوفایی هرچه بیشتر گردشگری و صنایع وابسته باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.