مطالبات صنعت گردشگری؛ بررسی زیر ساخت‌ها و انتظارات گردشگری در دسترس

مهرزاد کشفی؛ فعال و کارشناس گردشگری

38

مطالبات صنعت گردشگری؛ بررسی زیر ساخت‌ها و انتظارات گردشگری در دسترس مطالبات صنعت گردشگری مهرزاد کشفی؛ فعال و کارشناس گردشگری

مطالبات صنعت گردشگری؛ بررسی زیر ساخت‌ها و انتظارات گردشگری در دسترس

 

مطالبات صنعت گردشگری

مهرزاد کشفی؛ فعال و کارشناس گردشگری

 

به طور خلاصه اشاره کنم، ما این دید بحث معلولان‌مان باید دوطرفه باشد. یعنی از یک طرف صاحبان صنوف گردشگری و هم خود معلولان ورود پیدا کنند و اعلام کنند. اگر به رستورانی، جایی می‌روند، حتما از مسئول آنجا بخواهند که مناسب‌سازی بشود و رمپ گذاشته شود. این مسأله از طرف خود معلولان باید بیشتر اتفاق بیافتد.

 

درباره بازاریابی، من در بوم‌گردی‌ها بیشتر مطرح کردم و به آنها گفتم؛ شما می‌خواهید مشتری داشته باشید، اگر برای مشتری هزینه و تبلیغات می‌کنید و یک‌بار هزینه تبلیغات را به مناسب‌سازی اقامتگاه اختصاص بدهید. تا بتوانید سرویس و رمپ خوب‌بسازید یا چهارچوب در مناسب برای ورود ویلچر باشد. اگر اینکار را انجام دهید به‌‌جای یک معلول، شما می‌توانید خانواده معلول را جذب کنید. یعنی می‌توانید میزبان چند نفر شوید و این به درآمد اقتصادی شما خیلی کمک می‌کند. گویی تازه چشمانشان باز می‌شود و تازه از این زاویه دارند به این جریان نگاه می‌کنند. به دید اینکه یک امتیاز اقتصادی دارد بهشان تعلق می‌گیرد.

 

عدم اطلاع رسانی

 

ما یک تور قطار گردشگری داریم که چهار سال فعال بوده و بسیار تور مناسبی برای معلولین توانخواه و سالمندان است. من این سه گروه را همیشه در کنار هم به کار می‌برم به این دلیل که تمامی مسائل مناسب‌سازی بر اساس تجربه‌هایی که در طول سال‌ها به عنوان تور لیدری داشتم. در آن اجرا کرده‌ایم و یک معلول با رمپ یا پله‌برقی داخل ایستگاه راه آهن تهران می‌آید. وارد قطار می‌شود، می‌تواند با ویلچر داخل قطار بشیند و مناظر اطراف را ببیند.

 

سرویس بهداشتی قطار سرویس فرنگی است و هر جایی که ما توقف می‌کنیم برای دیدن جاذبه‌‌ها؛ به راحتی می‌تواند با ویلچر پیاده شود و به ما بپیوندد و توضیحات ما را بشنود. علیرغم اینکه بسیار تبلیغ می‌کردیم برای این قصه که این سفر کاملا مناسب توان‌خواهان است، اما می‌دیم که استقبال کم است و همان چند نفری هم که تصادفا می‌آمدند. دیدم که چه اشک شوقی می‌ریزند از این که می‌بینند چنین امکانی برایشان فراهم است.

 

اما نکته از اینجا شروع شد که هیچگونه چیزی را نمی‌دیدیم که منجر به حرکت برای معلولین شود. در گروه‌های خودشان عنوان کنند و دوستان خودشان را ترغیب کنند یا تبلیغات کنند که سایرین نیز از این تور استفاده کنند. چه بسا که این اتفاق منجر به راه افتادن تورهای دیگری می‌شد که مناسب‌سازی شده بود. این جواب در واقع به ما داده شد که بسیاری از معلولان بضاعت این را ندارند که هزینه این بلیط و این تور را برای خودشان و دیگران بدهند. این نیز راه حل دارد و من همانجا می‌گفتم که اگر شما به این قضیه، ورود کنید و تعداد زیادی را بیاورید قطعا عزیزان در راه آهن با شما همکاری خواهند کرد.

 

عملگرایی

 

من این تجربیات را در مورد بیان کردم که بدانید اتفاقاتی می‌افتد، یک نقطه نظراتی مطرح می‌شود. تجربیاتی در واقع از طرف تورلیدرها چه از طرف صاحبان صنوف انجام شده و اینها باید با یکدیگر جایی جمع‌بندی شود و هر کسی، هر کمیسیون تشکیل شد. مثلا کمیسیون مناسب‌سازی اقامتگاه‌ها، در دوره آموزشی که ارائه می‌شود. حتما این موارد گنجانده شود و به آنها گفته شود که دیگر فکر نکنند صرف اینکه یک سرویس بهداشتی فرنگی گذاشتند، دیگر آنجا مناسب‌سازی شده است. صفر تا ۱۰۰ داستان مناسب‌سازی برای بوم‌گردی‌ها باید انجام شود. سپس گروهی طراح مسیرهای گردشگری برای معلولین شوند. این قطاری هم که به شما گفتم، اکنون چند ماهی است به‌خاطر سومدیریت‌هایی که در راه آهن است، متوقف شده و این امکان نیز از توان‌خواهان ما دریغ شده است.

 

 

ما را در لینکدین دنبال کنید : لطفا کلیک کنید.

دانلود مجله سفرنویسان : لطفا کلیک کنید. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.