مطالبات صنعت گردشگری؛ بررسی زیر ساخت‌ها و انتظارات گردشگری در دسترس

نسیم خورسندی؛ محقق و کارشناس گردشگری در دسترس

35

 

مطالبات صنعت گردشگری  نسیم خورسندی؛ محقق و کارشناس
گردشگری در دسترس

 

مطالبات صنعت گردشگری؛ بررسی زیر ساخت‌ها و انتظارات گردشگری در دسترس

 

مطالبات صنعت گردشگری

نسیم خورسندی؛ محقق و کارشناس
گردشگری در دسترس

 

باید تمام اطلاعات‌مان و شبکه‌های مجازی‌مان را دسترس‌پذیر کنیم. جسارتا من روی صحبت‌های شما یک اصلاحیه بزنم صحبت هایی را که در ابتدای کلاب هاوس فرمودید. بحث گردشگری در دسترس با بحث سوشیال توریزم متفاوت است، سوشیال توریزم مربوط می شود به افرادی که از نظر مالی، دارای محدودیت هستند و این در واقع در بحث گردشگری در دسترس نمی‌گنجد و مربوط به بحث سوشیال توریزم است. در حال حاضر گردشگری در‌دسترس در واقع در دنیا به عنوان یک مزیت رقابتی بدان نگاه می‌شود و تلاش بر این است که با نشان دادن مقصد‌هایی که دسترس‌پذیر هستند، افراد و مسافران حس مثبتی درونشان به وجود آمده و این افراد آن مقصد را انتخاب کنند. این افراد شامل افراد دارای معلولیت، سالمندان و افرادی که به طور موقت دارای محدودیت می‌شوند، است.

 

از این جا باید بگوییم که گردشگری در‌دسترس بسیار ارتباط نزدیکی با گردشگری سلامت و مدیکال توریزم دارد. اگر قرار است که مدیکال توریسم را در کشور خودمان گسترش دهیم، باید گردشگری در‌دسترس را در وهله اول گسترش دهیم و زیرساخت‌های آن را فراهم کنیم.

 

آمارها:

 

تقریبا اسفندماه سال گذشته، به لطف خانم سرکار زارع، عضو شبکه گردشگری در دسترس اتحادیه اروپا شدم. مجموعه‌ است زیر نظر سازمان جهانی گردشگری و فدراسیون راهنمایان گردشگری اتحادیه اروپا به وجود آمده است. آنجا دوره‌های متفاوتی برای ما برگزار می‌شود و سپس آزمون گرفته می شود که در صورت قبولی سرتیفیکیت‌های متفاوتی به ما داده می شود. آمار‌هایی که قرار است اعلام کنم، تماما آمار‌هایی هستند که از دوره و کلاس‌هایی که گذرانده‌ام گرفتم و در واقع این آمارها کاملا به روز هستند. نزدیک به ۱۰ الی ۱۵ درصد افراد هر جامعه، دچار نوعی معلولیت هستند و ایران ما هم از این قاعده مستثنا نیست. جمعیتی نزدیک به یک میلیارد نفر می‌شود که تفکیک می‌شود، به ناتوانی حرکتی، شنوایی، شناختی و بینایی.

 

در یکی از دوره‌هایی که می‌گذراندم و برای خودم بسیار جالب بود یکسری آمارهایی به ما دادند مبنی بر اینکه گردشگری در دسترس ۲.۷ درصد ناخالص اروپا را تشکیل می‌دهد و این آمار در دوره‌ها و کورس‌های متفاوت بیان می‌شد. این رقم، رقم بالایی است. چون اتحادیه اروپا از صنعت گردشگری به طور میانگین ۹ الی ۱۲ درصد تولید ناخالص ملی آنان را تشکیل می‌دهد. حالا ما به طور میانگین ۱۰ درصد در نظر می‌گیریم و از این ۱۰ درصد ۲.۷ درصد آن گردشگری در‌دسترس است. این نشان می‌دهد که چقدر این مارکت گنجایش دارد و زمانیکه مجموعه‌ای با اسپانسری اتحادیه اروپا و شرکت‌های مختلف از همه جای دنیا سرمایه‌گذاری می ‌کنند و یوپین نتورک را تشکیل می‌دهند، قطعا این نماد، نشان‌دهنده این است که بازار به اندازه کافی گنجایش را داشته است و همچنین مزیت رقابتی ایجاد می‌کند.

 

CRM:

 

ما بحثی را داریم به نام CRM یعنی(customer relationship management)، محبثی است که در واقع می گوید چگونه ما مشتری یا مسافر‌مان را نگه داریم و به خودمان وفادار کنیم. اگر می‌خواهید که وفادار بماند در واقع باید حس مثبتی در مسافرت ایجاد کنید، فرقی نمی‌کند که چه بنگاهی از صنعت گردشگری را دارید. آیا اقامتگاه دارید؟ یک رستوران دارید؟ آیا یک تورلیدر هستید؟ یا هر خدمات دیگری که انجام می‌دهید. زمانی که بتوانید چیزی ارائه دهید که فراتر از نیاز مسافر باشد، این باعث می شود که وفادار بماند. و…

 

چیزی که من واقعا گله دارم این است که بهزیستی آمار و ارقام را به ما نمی‌دهد و ما واقعا نمی دانیم چرا و واقعاً برای ما جای سوال است که چرا بهزیستی آمار و ارقام را در اختیار کسانی که می خواهند در این زمینه فعالیت کنند قرار نمی دهد؟ و آماری که خدمت شما عرض می کنم آمار سازمان بهداشت جهانی است که ۱۰ الی ۱۵ درصد را گفته است.

 

قانون حمایت از جامعه معلولین

 

زمانی که بحث بضاعت می‌شود، می‌رسد به بحث قانون حمایت از جامعه معلولین تبصره ماده ۳ و آن قانونی که می‌گوید ۵ درصد افراد دارای معلولیت باید در آزمون‌های استخدامی، استخدام شوند. اگر این اتفاق بیافتد، قاعدتا بحث بضاعت هم حل خواهد شد. چیزی که لازم می‌بینم بر آن تاکید کنم. در مرحله اول بحث آموزش و فرهنگ‌سازی است. تا زمانی که اتفاق نیافتد، نمی‌توان به تغییرات مثبت و رو به جلو امید داشت.

 

گردشگری در دسترس، در واقع یک نوع گردشگری نیست! نوعی از گردشگری به نام گردشگری در دسترس نداریم! گردشگری دسترس‌پذیر یک نوع مزیت رقابتی و یک نوع فراهم کردن یک بستر است. همینطور اگر قرار باشد که گامی بخواهیم در ابتدا برداریم صرفا آموزش و فرهنگ‌سازی است.

 

ما را در لینکدین دنبال کنید : لطفا کلیک کنید.

دانلود مجله سفرنویسان : لطفا کلیک کنید. 

 

مطالبات صنعت گردشگری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.