روابط گردشگری ایران و آفریقا؛ رضا خادم الرضا

123

روابط گردشگری ایران و آفریقا؛ رضا خادم الرضا

 

 

روابط گردشگری ایران و آفریقا؛ مصاحبه با رضا خادم الرضا؛ بازرس جامعه تورگردانان ایران در خصوص توسعه روابط گردشگری ایران و آفریقا

 

 

*در خصوص این سمپوزیوم و ارتباطش با حوزه گردشگری چه نظری دارید؟ از نظر شما این تعامل با آفریقا چه فرصت‌هایی برای ما در پی خواهد داشت؟

 

سئوال بسیار شایسته‌ای بود. اینکه آیا این سمپوزیوم می‌تواند در صنعت گردشگری کمک کننده باشد؟ و اینکه چه اثری بر صنعت گردشگری کشور در دوران سخت پسا کرونا می تواند داشته باشد؟ اصولا چون بحث ارز ‌آوری را داریم و در صنعت گردشگری به عنوان یکی از صنایع مهم و قابل اهمیت در دنیا امکان دگرگون کردن کشورهایی که قابلیت و بستر بسیار خوبی مثل کشور ما دارند، عنوان می‌شود. (ایران به عنوان یکی از ده کشور برتر جهان دارای پتانسیل‌های صنعت گردشگری می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.) این سمپوزیوم می‌تواند اثرگذار و مناسب باشد. در اینکه ما در حوزه آفریقا کم کار کرده‌ایم، ظرفیت‌های بسیار زیادش را نتوانسته‌ایم به خوبی شناسایی کنیم و حتی روابط ما و صنعت حمل و نقل ما که پایه اصلی توسعه و رونق این روابط است، به خوبی شکل نگرفته و قیمت بالای بلیط‌ها و شرایط سخت ارتباط با کشورهای آفریقایی، مقداری ما را از فضای شناسی و ارتباط مناسب با ظرفیت‌های متقابل، (متاسفانه) دور کرده است، بحثی نیست! اما چیزی که مسلم است این است که در این نشست‌ها به وسطه ارتباط با سفرا و عزیزانی که از سایر کشورها می‌توانند حداقل با ظرفیت‌های کشور ما آشنا شوند، بسیار می‌تواند مطلوب باشد و اثر خوبی در دلش نهفته است که به زودی می‌توانیم از آن بهره مند شویم.

 

*درخصوص گردشگری سلامت (که در این حوزه نیز بسیار فعال هستید) بفرمایید که ظرفیت گردشگری سلامت میان ایران و آفریقا تا چه میزان است و چقدر می‌تواند آینده‌دار باشد؟

 

همانطور که پتانسیل گردشگری در ایران بالا است، ثابت کردیم که گردشگری سلامت نیز در کشور جایگاه مناسب خود را دارد و قابل عرضه است. علاوه بر وجود پزشکان متبحر، مجرب و تجهیزات پزشکی مطلوب، در سایر زمینه‌های گردشگری سلامت نیز حرفی برای گفتن داریم. همچنین هم از نظر هزینه و هم کیفیت (که بر هزینه نیز اولویت دارد.) قابل رقابت با خیلی از کشورها هستیم و اگر بتوانیم خوب خودمان را معرفی کنیم یعنی بتوانیم ایران را از منظر ظرفیت‌ها و کیفیت خدمات مختلف، بالاخص گردشگری پزشکی، خوب معرفی کنیم؛ قابلیت بسیار مطلوبی داریم. در مطالعاتی که انجام شده کشورهای مختلف آفریقایی تا کنون ایران را به عنوان یک کشور مقصد ندیده‌اند. اما ایران را می‌پذیرند. به عبارت دیگر بستر این تعاملات بسیار مناسب است. ما باید قدم برداریم و شاید لازم است تشکل‌ها و بخش دولتی ما، وزارت فرهنگی، هنری، گردشگری و صنایع‌دستی ما، در این زمینه نگاه جدیدی داشته باشد. تا آفریقا را به عنوان یک مقصد ببیند. در عین حال ایران را به عنوان یک نیاز متقابل معرفی کند که انشالله خروجی مطلوبی حاصل شود.

 

*اگر تمامی موانع از سر راه این ارتباط برداشته شود. جدا از برجام یا هر مسئله‌ی دیگری، موانع داخلی برداشته شود، فکر می‌کنید برای سال 1401 در زمینه گردشگری سلامت، چه کارهایی باید انجام داد؟ آیا برنامه‌ای در این خصوص دارید و یا خواهید داشت؟

 

صحبت شما را اینگونه هدایت می‌کنم، با توجه به اینکه بیمارستان‌ها و بخش گردشگری سلامت کشورمان در بستر توریسم سلامت کشور، در اکثر شهرها متناسب و مطلوب نظر و خواسته‌هایی است که در آفریقا وجود دارد. در سال 1401 چگونه می‌توانیم حرکتی جدید انجام دهیم؟ اول اینکه باید معرفی مطلوب صورت گیرد.(چه در خصوص کشورهای آفریقایی و چه در خصوص کشورهای دیگر) ما باید کیفیت خدمات و شرایط مطلوب کشورمان را معرفی کنیم و راه‌کاری را برای بهینه شدن شرایط حمل و نقل اتخاذ کنیم و این نقطه ضعف را برطرف سازیم.
قطعا نیازداریم زیرساخت‌هایمان را ارتقا بخشیده و کشورمان را درست معرفی کنیم. برای دستیابی به نتیجه مطلوب نیز حمایت درستی از طرف بخش خصوصی نیاز خواهد بود این همکاری می‌تواند با تقویت در ارائه خدمات و ارتقا پکیج‌ها نمود پیدا کند. اینگونه می‌توانیم امیدوار باشیم که در 1401 شرایط ویژه‌ای را نسبت به گذشته، مخصوصا پس از شرایط کرونا خواهیم داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.