تحقق رویای کودکی در دنیای دیزنی لند

بهاره شیرانی

519

تحقق رویای کودکی در دنیای دیزنی لند – تحقق رویای کودکی در دنیای دیزنی لند – تا جایی که به یاد دارم، دوران کودکی‌ام را با کارتون‌های والت دیزنی سپری کردم. عاشق کفش‌های سیندرلا بودم و حتی یک جفت کفش شیشه‌ای پاشنه‌دار، شبیه آن خریده بودم. نمی‌دانم چرا؟ ولی با زیبای خفته همزاد پنداری می‌کردم. از طرفی درتصوراتم به دنبال شاهزاده رویاهایم بودم و از طرف دیگردوست داشتم سرزمین کوتوله‌های سفید برفی را پیدا کنم و با هفت کوتوله خوشگل و با مزه دوست باشم. در رویای کودکانه‌ام عاشق سرزمین آلیس بودم و دلم می‌خواست برای یک بار هم شده قدم در دنیای عجایب‌اش بگذارم. ازعلاالدین و غول چراغ جادوش نگویم که چه آرزوهایی داشتم و به دنبال برآورده شدن‌شان بودم. از همان دوران کودکی با تماشای پینوکیو آموختم از دروغ بترسم، تا جایی که وقتی یک دروغ کودکانه و کوچک می‌گفتم یواشکی جلوی آینه بینی‌ام را چک می‌کردم، مبادا دراز شده باشد. خاطرم هست برادر کوچکترم عاشق دامبو، فیل کوچولوی گوش بزرگ و معصومیت نگاهش بود. روزی یک بار زیبای خفته و دامبو را با هم می‌دیدیم، آن میان هم برای تنوع میکی موس و دانل‌داک تماشا می‌کردیم. خلاصه من با این دنیا بزرگ شدم و معصومیت کودکانه‌ام غرق در تخیلات والت دیزنی بود.

بزرگتر شدم و برای نخستین بارقسمت اول انیمیشن جذاب داستان اسباب بازی‌ها رو در مسیر پرواز یک مسافرت داخل هواپیما دیدم. خاطرم هست در همان سفر، وقتی پشت ویترین یک مغازه اسباب بازی فروشی، عروسک شخصیت وودی را دیدم با تمام وجود عاشقش بودم تا بخرمش و برادرم یه دل نه صد دل عاشق شخصیت باز( فضا نورد مغرور انیمیشن) شده بود.

کودکی ما تمام شد، اما یاد و خاطرات خوش آن دوران هنوز درخاطرم است و باور دارم بخشی از شخصیت نه تنها من، بلکه بسیاری از هم نسلانم  با دیدن کارتون‌های دیزنی شکل گرفت.

در سفر به کشور فرانسه و شهر زیبای پاریس این فرصت را داشتم تا به رویای کودکانه ام تحقق بخشم. وارد دنیای کارتون‌های مورد علاقه کودکی‌‌ام شوم و برای یک روز هم شده در دنیای رویایی والت دیزنی زندگی کنم.

شاید خنده دار باشد، اما انیمیشن جذاب و نسبتا جدید ” فروزن”ساخته این کمپانی را هم برای اولین بار در پرواز به سمت پاریس تماشا کردم و به حدی برایم رویایی و تماشایی بود که در بدو ورود به دیزنی لند کودک درونم بیدار شد و مثل بیشتر دختر بچه‌های درون پارک با دیدن السا و آنا از شدت ذوق سر از پا نمی‌شناختم.

دیزنی لند که لقب شادترین نقطه کره زمین را گرفته، مجموعه پارک‌هایی جذاب متعلق به کمپانی والت دیزنی است که حد و مرزی برای سن و سال ندارد و شما را در واقعیت به دنیای کارتون‌هایش وارد می‌کند.

در صف خرید بلیط ورودی با دیدن آقایان و خانم‌های مسن به یقین رسیدم که دیزنی لند جایی مخصوص کودکان نیست و برای تمامی سنین جذاب و پر ازهیجان است. با خودم فکر کردم شاید این جادوی جناب والتر الیاس(والت دیزنی) و برادرش اولیور دیزنی است که توانسته پس از گذشت سال‌ها کماکان مردم سراسر جهان را به سمت خودش، تخیلاتش و تجربه دنیایش بکشاند.

اولین مجموعه پارک بازی دیزنی لند، سال 1955 در زادگاه این کمپانی ، کشور آمریکا تاسیس شد. پس از چند سال اولین پارک خارج از کشور این مجموعه در توکیو ژاپن افتتاح شد و پس از آن تنها شعبه دیزنی لند اروپا در پاریس بازگشایی شد که نسخه همتای دیزنی لند اولیه در کالیفرنیا است و این پارک نه تنها کوچک‌تر نیست، بلکه وسعتی به بزرگی همان دارد. مجموعه دیزنی‌لند هم اکنون هفت شعبه در سراسر جهان درکشورهای آمریکا، ژاپن، فرانسه و چین دارد. جالب است بدانید این پارک در فرانسه به قدری محبوب است که تعداد بازدیدکنندگان آن با موزه لوور و برج ایفل برابری می‌کند.

صبح با قطارهای سریع السیر RER به سمت دیزنی لند حرکت کردیم و حوالی ساعت ده و نیم به آنجا رسیدیم. با صف طولانی و پر ازدحامی مواجه شدیم که البته این امر برای مجموعه دیزنی لند کاملا عادی است. حدود یک ساعتی را در انتظار تهیه بلیط سپری کردیم و در این مدت طی صحبت‌هایی که شنیدم، متوجه شدم اگر بلیط این پارک را از قبل تهیه می‌کردیم هم قیمتی به مراتب مناسب تر می‌داشت و هم اینکه بدون معطلی وارد می‌شدیم. یادم آمد در فرودگاه غرفه‌ای برای فروش بلیط دیزنی لند بود که هر بلیط را به قیمتی بسیار مناسب‌تر از آنچه ما خریدیم به فروش می‌رساند، اما از آنجا که تجربه نخست‌مان بود و معمولا در فرودگاه‌ها قیمت‌ها بالاتر است، متاسفانه تهیه نکردیم.

ساعتی گذشت و بالاخره وارد دنیای رویایی و پر هیجان والت دیزنی شدم…

خیابانی بلند با پوشش سنگی (سنگ‌فرش) که در دو سوی آن فروشگاه‌ها و ساختمان‌های رنگارنگ و زیبا با طراحی کارتونی و کلاسیک قرار داشتند و کالاهای مختلف؛ از لباس‌ شخصیت‌های مختلف گرفته، تا لوازم تزیینی و خوراکی‌هایی با تم دیزنی را به علاقه‌مندان ارائه می‌دادند. جالب است بدانید پر طرفدارترین کالای این فروشگاه‌ها، تل میکی موس است که تقریبا اکثر افرادی که به پارک وارد می‌شوند، از بزرگ وکوچک، زن و مرد درهمان بدو ورود تهیه می‌کنند. این خیابان و سبک طراحی‌اش یادآور خیابان نیویورک در سال 1930 می‌باشد.  خیابان اصلی و معماری ساختمان‌هایش به حدی جذاب بود که نمی‌دانستم همان جا بمانم یا مسیر را به سمت نماد معروف دیزنی، قلعه زیبای خفته که از دور نمایان بود ادامه دهم. قصری بی نهایت زیبا و با شکوه که در ابتدای تمامی انیمیشن‌های کمپانی والت دیزنی نمایش داده می‌شود، جایی نیست جز قلعه زیبای خفته. برای من که در دوران کودکی بارها و بارها این تصویر را از پشت قاب شیشه ای تلویزیون دیده بودم قرار داشتن در اینجا درست روبروی این کاخ رویایی، لذتی باور نکردنی، بیشتر شبیه به یک خواب یا رویا بود.

با وارد شدن به داخل قلعه سر جای خود میخکوب شدم، نمی‌دانستم این خواب و رویا است یا اینکه من واقعا وارد دنیای انیمیشن محبوب کودکی‌ام شدم. قلعه‌ای بسیار زیبا با پنجره‌ها و شیشه‌های رنگی که تصاویری ازکارتون را مثل پازل کنار هم قرار داده بودند. در گوشه گوشه‌ی راهروهای قلعه، نمادهای جذابی، همچون کتاب جادویی سخن‌گو که بازگو کننده داستان بود و زیبای خفته ای که در کنار دوک‌اش آرام خفته بود، به راستی تحقق رویارویی با شخصیت محبوبم بود.

طولی نکشید که صدای موسیقی به گوش رسید وکارناوالی از شخصیت‌های محبوب دیزنی در خیابان به راه افتاد. با دیدن کالسکه سیندرلا و کشتی کاپتان هوک (مربوط به انیمیشن پیترپن)‌، چنان کودکانه به وجد آمده بودم که سن و سالم را از یاد بردم. دیدن رژه‌ای موزیکال و شاد همراه با رقص زیبا در کنار آنا و السا، دیو و دلبر، زیبای خفته و شاهزاده‌اش، میکی موس و صدها شخصیت محبوب دیگر که برایم دست تکان می‌دادند، به راستی همانند رویا بود. گویی خواب‌های دوران کودکی‌ام تعبیر شده بود و من پس از گذر سال‌ها هم اکنون در دنیای رنگارنگ و سراسر شاد آنها بودم.

نزدیک ظهر بود و کماکان از هیچ وسیله بازی‌ای استفاده نکرده بودیم‌، راستش با توجه به صف بسیار طولانی در یک روز، امکان استفاده از تمامی بازی‌ها نیست، بنابراین برای شروع، دنبال قسمتی گشتیم که صف نسبتا کمتری دارد. ورود به دنیای پینوکیو و کلبه پدر ژپتو صف کوتاهی داشت، خوشحال و بدون درنگ وارد صف شدیم و پس از مدت کوتاهی با ورود به داخل کلبه ای چوبی متوجه شدیم صف اصلی اینجا است که از دید ما پنهان مانده. خلاصه که حسابی رکب خوردیم و بالاخره بعد از ساعتی انتظار سوار قطاری شدیم که داخل کلبه حرکت می‌کرد و روایتگر داستان پینوکیو بود. البته که دیدنش خالی از لطف نبود، اما ارزش آن صف طولانی را نداشت.

بعد از تجدید خاطره با پینوکیو، چشمم به سرزمین عجایب آلیس افتاد. تپه‌ای بلند و سرسبز و تو در تو که با ادامه دادن مسیری مارپیچ در هرگوشه‌اش سورپرایزی برای ما داشت. از آنجا که کارتون آلیس و قدم زدن در سرزمینش، رویای کودکی‌ام بود، بی‌درنگ مقصد بعدی همان بود. صف چندان طولانی نبود، چرا که در فضای باز قرار داشت و همه می‌توانستند سریع وارد شده و در دنیای عجایب آلیس گشتی بزنند. بر سر میز غذاخوری معروفش بنشینند و حسابی با دیدن چیزهای عجیب و غریب در این سرزمین شگفت زده شوند.

انیمیشن پیترپن، از کارتون‌های مورد علاقه همسرم بود. با دیدن دنیای پیترپن، تصمیم گرفتیم تفریح جذاب بعدی‌مان باشد. صف بسیار بسیار طولانی بود و حدود یک و ساعت و نیم انتظار کشیدیم و این تنها نکته منفی مجموعه دیزنی‌لند است چرا که زمان زیادی را در صف‌های ورود از دست می‌دهید و عملا فرصت کافی برای استفاده از تمامی بازی‌ها را نخواهید داشت. خاطرتان باشد اگر قصد سفر به این مکان سراسر هیجان و شاد را دارید حتما از قبل درباره بازی‌های مورد علاقه‌تان تصمیم بگیرید.

بالاخره سوار کشتی پرنده پیتر پن شدیم. در همان ابتدا به اتاق وندی (دخترک معروف داستان) وارد شدیم و با همراهی او از پنجره اتاقش خارج و در تاریکی شب، بر فراز شهر زیبای لندن به پرواز در آمدیم. از بالا محو تماشای خانه‌های این شهر، خیابان‌ها و ساعت بیگ بن بودم، تنها نور فضا، درخشش ستارگان از بالای سر و چراغ‌های شهر در زیر پایم بود. بر خلاف تصور اولیه‌ام این بخش  از مجموعه جذاب‌ترین، زیبا‌ترین و رویایی‌ترین بازی نه تنها دیزنی لند، بلکه تمام عمرم بود.

بعد از توقف کشتی و خروج از دنیای پیتر پن، به سمت شهر علاالدین، دنیای جادو و خیال راهی شدیم، مکانی زیبا با معماری عربی و جذابیت‌های دیدنی از قالیچه پرنده و چراغ جادویش تا خیمه‌های دست فروشان شهر که هر یک به نوبه خود جذاب و پر از خاطره بود.

یکی از بازی‌های بسیار معروف و پر طرفدار مجموعه دیزنی‌لند، کشتی دزدان دریایی کاراِییب است که بسیار لذت بخش و هیجان انگیز بود. نکته جالب آنکه دقیقا شخصیتی همانند جانی دپ با همان شکل و شمایل آنجا حضور دارد و همراهی‌تان می‌کند. اگر از قبل نمی‌دانستم که کارمندان این پارک بازیگران حرفه‌ای و دوره دیده هستند و بسیار شبیه به شخصیت اصلی انتخاب می‌شوند، به راستی باور می‌کردم خودش است. سوار بر ترن کشتی نما وارد زندگی دزدان دریایی می‌شوید ، می‌جنگید و یکی از لذت بخش ترین بازی‌های عمرتان را تجربه می‌کنید.

و اما معروف‌ترین و منحصر به فرد‌ترین بازی این پارک، ترن در جست و جوی نمو است که تنها در دیزنی لند پاریس وجود دارد و با سرعت بسیار زیاد در لوکیشنی از استرالیای شرقی می‌پیچد و هیجان زیادی دارد. با توجه به صف بسیار طولانی حدود دو ساعته برای استفاده از این ترن هیجان انگیز، سعی کنید اولین نفرات صف باشید تا در زمان‌تان صرفه جویی شود.

پس از تجربه پر از هیجان ترن در جست و جوی نمو، به سمت سرزمین فرانتیرلند یا سرزمین غرب وحشی رفتیم. با قدم زدن در اینجا میان کاکتوس‌ها می‌توانید دوران قدیم آمریکا ، فروشگاه‌ها ، گاو چران‌ها و کابوی‌ها را ببینید و به دنبال جویندگان طلا بروید. بزرگ‌ترین‌ ترن هوایی کوهستانی را در اینجا می‌توانید تجربه کنید، با سرعتی بالا در میان کوهستان و صخره ها بچرخید و وارد معادن طلا شوید.

در بخش استودیو پارک دیزنی نیز بازی‌ها و سرگرمی‌های زیادی برای کودکان است. از دنیای اسباب بازی ها و نمایش سرگرم کننده‌اش همراه با شخصیت‌های محبوب انیمیشن گرفته، تا دنیای آشپزی راتاتویی، موش سر آشپز مشهور و برج هالیوودی و…

به ساعات پایانی شب نزدیک می‌شدیم و زمانی حدود نیم ساعت تا شروع خیره کننده‌ترین برنامه پارک، نور پردازی و آتش بازی بر روی قلعه معروف دیزنی داشتیم . بنابراین از بقیه تفریحات صرف نظر کرده و به سمت پارک پوکوهانتس رفتیم وگشتی در میان این پارک زیبا و چادرهای خیمه‌ای‌اش زدیم و سپس به سمت قلعه روانه شدیم.

جمعیت زیادی منتظر شروع برنامه بودند، تا اینکه با یک نورپردازی بسیار زیبا و متحرک از انیمیشن‌های معروف میکی موس، شیر شاه و فروزن و … بر روی ساختمان قلعه جداب‌ترین بخش برنامه آغاز شد و با همراهی رقص آب و نور ادامه یافت و در نهایت با یک آتش بازی بی‌نظیر خاتمه یافت.

به جرات می‌توانم بگویم یکی از لدت بخش‌ترین روزهای عمرم را در دنیای والت دیزنی و در این مجموعه سپری کردم و اگر بار دیگر خداوند به من شانس سفر به یکی از کشورهایی که این مجموعه پارک جادویی شعبه دارد را بدهد ، قطعا بازدیدش را از دست نخواهم داد.