ارتباط گردشگری با اهداف توسعه پایدار مروری بر اهداف 17 گانه

762

 

ارتباط گردشگری با اهداف توسعه پایدارمروری بر اهداف 17 گانه

ارتباط گردشگری با اهداف توسعه پایدار – دکتر بیشمی مدرس دانشگاه و پژوهشگر گردشگری

 

این صنعت  به عنوان یکی از سریع ترین حوزه های اقتصادی در حال رشد جهان، سهم فزاینده ای در زمینه ایجاد شغل و تولید ثروت، رشد اقتصادی، حفاظت از محیط زیست و کاهش فقر دارد.

گردشــگری بــه عنــوان بزرگتریــن پدیــده اجتماعــی جامعــه مــدرن، بــه تدریــج بــه عنــوان صنعتــی فرابخشــی بــه محــور تحــولات نظــام اجتماعــی در بســیاری از جوامــع بشــری تبدیــل شــده اســت و نقــش عمــده ای را در تعییــن راهبردهــای توســعه ملــی و بین المللــی ایفــا می کنــد؛ به گونــه ای کــه اکنــون توســعه و امنیــت کشــورها و شــهرهای بــزرگ را برحســب فرآینــد میزبانــی و میهمانــی و حضــور دیگــر مردمــان در آنهــا می ســنجند. بــه عبــارت دیگــر، در دنیــای امــروز، گردشــگری شــاخص توســعه بــوده و در رویکــرد اقتصــادی و اجتماعــی نویــن، هــر کشــوری کــه گردشــگر نــدارد عقب مانــده، توســعه نیافتــه و ناامــن تلقــی می شــود. ایــن صنعــت  به عنــوان یکــی از ســریع ترین حوزه هــای اقتصــادی در حــال رشــد جهــان، ســهم فزاینــده ای در زمینــه ایجــاد شــغل و تولیــد ثــروت، رشــد اقتصــادی، حفاظــت از محیط زیســت و کاهــش فقــر دارد. در واقــع، اگــر گردشــگری به خوبــی طراحــی و مدیریــت شــود، می توانــد منتــج بــه حفــظ دارایی هــای میــراث طبیعــی و فرهنگــی و مــوارد وابســته بــه آن، افزایــش توانمنــدی جوامــع میزبــان، فراهــم کــردن فرصت هــای تجــاری و نیــز موجــب تقویــت صلــح و درک بیــن فرهنگــی شــود. بــا این حــال، شــمار رو بــه رشــد مردمــی کــه ســالانه به صــورت بین المللــی و داخلــی ســفر می کننــد باعــث تولیــد و انتشــار گازهــای گلخانه ای، مشــکلات اقتصــادی، مشــکلات مدیریــت منابــع و تأثیــر آن بــر جوامــع محلــی و دارایی هــای فرهنگــی می شــود. از ایــن رو، کنتــرل و هدایــت مشــارکت مثبــت گردشــگری در جهــت توســعه پایــدار و کاهــش اثــرات نامطلــوب ایــن حــوزه، مســتلزم مشــارکت قــوی و اقــدام قاطــع از ســوی دســت اندرکاران گردشــگری اســت.

هدف 1:  پایان دادن به فقر و همه اشکال آن در هر کجا

گردشــگری بــا ایجــاد شــغل موجــب درآمدزایــی در ســطوح جوامــع محلــی می شــود. ایــن حــوزه را می تــوان بــا راهبردهــای ملــی کاهــش فقــر و کارآفرینــی مرتبــط ســاخت. اســتخدام افــراد محلــی نه چنــدان ماهــر، می توانــد موجــب تقویــت گروه هــای کمتــر علاقه منــد به ویــژه زنــان و جوانــان شــود.

هدف 2: پایان دادن به گرسنگی، دستیابی به امنیت غذایی و تغذیه، ترویج کشاورزی پایدار

گردشــگری بــا ترویــج تولیــد و تأمیــن مایحتــاج هتل هــا و فــروش محصــولات محلــی بــه گردشــگران، می توانــد موجــب تحــرک در کشــاورزی پایــدار شــود. کشاورزی-گردشــگری (اگروتوریســم) می توانــد درآمدزایــی بیشــتری داشــته باشــد، درعین حــال، موجــب اعتــلای تجربــه گردشــگری نیــز شــود.

هدف 3:  اطمینان از زندگی سالم و ترویج تندرستی برای همه در همه سنین

درآمدهــای مالــی حاصــل از گردشــگری را می تــوان مجــددا در حــوزه مراقبــت و خدمــات بهداشــتی ســرمایه گذاری کــرد، ســلامت مــادران را ارتقــا داد، مرگ ومیــر کــودکان را کاهــش داد و از بیماری هــا پیشــگیری کــرد. هزینه هــای جمع آوری شــده از بازدیدکننــدگان در مناطــق حفاظــت  شــده را نیــز می تــوان بــه خدمــات بهداشــتی اختصــاص داد

هدف 4: اطمینان از آموزش کیفی فراگیر و عادلانه و ترویج یادگیری مادام العمر برای همه

گردشــگری، ظرفیــت ترویــج امــور به صــورت جامــع را دارد. داشــتن نیــروی کار ماهــر در رونــق گردشــگری امــری حیاتــی اســت. حــوزه گردشــگری به طــور مســتقیم و غیرمســتقیم بــرای جوانــان، زنــان و افــرادی بــا نیازهــای خــاص کــه بایــد از امکانــات تحصیلــی بهره منــد شــوند، فرصت هــای شــغلی فراهــم می کنــد.

هدف 5: دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی تمام زنان و دختران

گردشــگری می توانــد زنــان را توانمنــد ســازد، به ویــژه از طریــق تأمیــن مشــاغل مســتقیم و درآمدزایــی از شــرکت های گردشــگری و شــرکت های مرتبــط بــا میهمــان داری. گردشــگری می توانــد ابــزاری بــرای اشــتغال کامــل زنــان باشــد و جنبــه اجتماعــی در پــی داشــته باشــد.

هدف 6: اطمینان از در دسترس بودن و مدیریت پایدار آب و بهداشت و درمان برای همه

نیــاز گردشــگری بــه ســرمایه گذاری در تأمیــن امــور مصرفــی، می توانــد نقــش حیاتــی ای در دسترســی بــه آب و امنیــت ایفــا کنــد. همچنیــن بهداشــت و درمــان بــرای همــه، اســتفاده مؤثــر از آب در گردشــگری، کنتــرل آلودگــی و بهــره وری فناورانــه می توانــد کلیــدی بــرای محافظــت از منابــع ارزشــمند مــا باشــد

هدف7: اطمینان از دسترسی به انرژی های مقرون به صرفه، قابل اعتماد، پایدار و مدرن برای همه

گردشــگری به عنــوان یــک انــرژی فشــرده می توانــد گــذار به ســوی انرژی هــای تجدیدپذیــر را شــتاب بخشــد. بــا افزایــش ســرمایه گذاری در منابــع انــرژی پــاک، گردشــگری می توانــد بــه کاهــش گازهــای گلخانــه ای کمــک کنــد، تغییــرات اقلیمــی را کاهــش دهــد و در دسترســی همــگان بــه انــرژی مشــارکت داشــته باشــد.

هدف 8:  ارتقای رشد اقتصادی مداوم، فراگیر و پایدار و استخدام و کار شایسته برای همه

گردشــگری به عنــوان یــک تجــارت خدماتــی، یکــی از چهــار منبــع  10 درآمــد صادراتــی در جهــان اســت و هم اکنــون یکــی از هــر شــغل جهــان را شــامل می شــود. فرصت هــای شــغلی مناســب در گردشــگری، به ویــژه بــرای جوانــان و زنــان و سیاســت هایی کــه موجــب تنــوع بیشــتر از طریــق زنجیــره ارزش گردشــگری می شــوند، می تواننــد اثــرات مثبــت اجتماعی-اقتصــادی گردشــگری را تقویــت کننــد.

هدف 9: ایجاد زیرساخت های انعطاف پذیر، افزایش صنعتی سازی پایدار و فراگیر و تقویت نوآوری

توســعه گردشــگری بــر زیرســاخت های مناســب خصوصــی و عمومــی متکــی اســت. ایــن حــوزه می توانــد بــر سیاســت های عمومــی در جهــت ارتقــای زیرســاخت ها مؤثــر باشــد، آنهــا را پایدارتــر و خلاقانه تــر کنــد و در جهــت کاســتن از افزایــش کربــن گام بــردارد و بدیــن ترتیــب گردشــگران و ســایر منابــع ســرمایه گذاری خارجــی را جــذب نمایــد.

هدف 10: کاهش نابرابری در میان کشورها

گردشــگری می توانــد ابــزار قدرتمنــدی بــرای کاســتن از نابرابری هــا باشــد، بــه شــرطی کــه جامعــه محلــی و تمــام دســت اندرکاران کلیــدی را در توســعه خــود دخیــل ســازد. ایــن حــوزه قــادر اســت بــا ایجــاد فرصــت ترقــی بــرای مــردم در زادگاه خــود در نوســازی شــهر و توســعه روســتایی مشــارکت کنــد.

هدف 11: ایجاد شهرها و اقامت در ابعاد وسیع به صورت ایمن، انعطاف پذیر و پایدار

گردشــگری می توانــد منجــر بــه پیشــرفت در زیرســاخت ها و دسترســی های شــهری شــود، بازســازی ها را افزایــش دهــد و از میــراث طبیعــی و فرهنگــی و امکانــات مرتبــط بــا گردشــگری محافظــت کنــد. ســرمایه گذاری در زیرســاخت های ســبز (حمل ونقــل کارآمدتــر، کاهــش آلودگــی هــوا) بایــد منتــج بــه شــهری هوشــمندتر و ســبزتر نه تنهــا بــرای ســاکنان بلکــه بــرای گردشــگران نیــز شــود.

هدف  12: اطمینان از الگوهای مصرف و تولید پایدار

حــوزه گردشــگری بــرای تســریع در حرکــت به ســوی پایــداری، نیازمنــد اتخــاذ الگوهــای مصــرف و تولیــد پایــدار  اســت. ابزارهــای مؤثــر بــر کنتــرل و نظــارت بــر توســعه پایــدار شــامل انــرژی، آب، زبالــه، تنــوع زیســتی و ایجــاد شــغل هســتند کــه منجــر بــه رونــق اقتصــادی، اجتماعــی و زیســت محیطی می شــوند.

هدف 13: اقدام فوری برای مقابله با تغییرات اقلیمی و اثرات آن

گردشــگری هــم در تغییــرات اقلیمــی مؤثــر اســت و هــم از آن اثــر می پذیــرد. دســت اندرکاران گردشــگری بایــد نقــش مهمــی در واکنــش جهانــی بــه تغییــرات اقلیمــی ایفــا کننــد. بــا کاســتن از اثــرات کربــن در حــوزه اقامــت و حمل ونقــل، گردشــگری قــادر اســت از مزایــای کاهــش کربــن منتفــع شــده و بــه مقابلــه بــا یکــی از چالش هــای اساســی زمــان حاضــر بپــردازد.

هدف 14: حفاظت و استفاده پایدار از اقیانوس ها، دریاها و منابع دریایی برای توسعه پایدار

گردشــگری ســاحلی و دریایــی بــه ســلامت اکوسیســتم های دریایــی وابســته اســت. توســعه گردشــگری بایــد بخشــی از مدیریــت مناطــق ســاحلی یکپارچــه باشــد تــا بــه حفاظــت از اکوسیســتم های دریایــی شــکننده کمــک کــرده و ماننــد ماشــینی در جهــت تقویــت اقتصــاد آبــی عمــل کــرده و بــه اســتفاده پایــدار از منابــع دریایــی کمــک کنــد.

هدف 15: محافظت، بازیابی و افزایش استفاده پایدار از اکوسیستم های زمینی و جلوگیری از کاهش تنوع زیستی

تنــوع زیســتی و میــراث طبیعــی غنــی اغلــب از دلایــل اصلــی بازدیــد گردشــگران از مقصــد بــه شــمار می رونــد. چنانچــه مدیریــت پایــدار در مناطــق آســیب پذیر اتخــاذ شــود، گردشــگری نه تنهــا در محافظــت از تنــوع زیســتی نقــش عمــده ای ایفــا می کنــد، بلکــه می توانــد به عنــوان جایگزیــن منبــع درآمــد بــرای جوامــع محلــی باشــد.

هدف 16: افزایش جوامع صلح آمیز و فراگیر، ایجاد دسترسی به عدالت برای همه و تأسیس نهادهای فراگیر

همزمــان کــه گردشــگری بیــن میلیاردهــا نفــر بــا پیش زمینه هــا و فرهنگ هــای متنــوع جریــان دارد، ایــن حــوزه می توانــد تقریــب و درک بیــن فرهنگ هــا و مذاهــب را تقویــت کنــد و مبنایــی بــرای جوامــع صلح آمیزتــر باشــد. گردشــگری، جوامــع محلــی را منتفــع ســاخته و بــرای آنهــا اشــتغالزایی می کنــد و نیــز می توانــد پــس از بــروز جنگ هــا بیــن جوامــع میــان آنهــا صلــح برقــرار کنــد.

هدف 17: تقویت ابزار پیاده سازی و احیای مشارکت جهانی برای توسعه پایدار

بــا توجــه بــه اثرگــذاری چندوجهــی گردشــگری، این حــوزه قابلیــت تقویت مشــارکت عمومی/خصوصــی و دســت اندرکاران مختلــف  (بین المللــی، ملــی، منطقــه ای و محلــی) را دارد تــا بــرای دســتیابی بــه اهــداف توســعه پایــدار و ســایر اهــداف مشــترک همــکاری کننــد. سیاســت های عمومــی و تأمیــن مالــی نوآورانــه در کانــون توجــه  قــرار دارنــد.

اهداف توسعه پایدار؛ فراهم شدن فرصت های جدید گردشگری

نقــش  گردشــگری در دســتیابی بــه اهــداف 17 گانــه توســعه پایــدار می توانــد به طــور  چشــمگیری تقویــت شــود، بــه شــرطی کــه توســعه پایــدار تبدیــل بــه مســئولیتی مشــترک شــده و بــه هســته تصمیم گیــری در حــوزه گردشــگری راه پیــدا کنــد. ســازمان جهانــی گردشــگری، برنامــه توســعه ســازمان ملــل متحــد و سیســتم ملــل متحــد، متعهــد بــه هدایــت الهام بخــش و تســهیل همــکاری بیــن تمــام دســت اندرکاران هســتند تــا اهــداف توســعه پایــدار را محقــق ســازند. کشــورهای عضــو ســازمان ملــل متحــد بــا تعییــن ســال  2017 به عنــوان ســال بین المللــی گردشــگری بــرای توســعه، مقدمــه ایده آلــی بــرای شــروع ســفر مشــترک به ســوی آینــده تدویــن کردنــد؛ ســفری کــه چــراغ راه آن پیــروی از اهــداف توســعه پایــداری اســت کــه تمــام کشــورهای عضــو ســازمان جهانــی گردشــگری در بیســت و دومیــن مجمــع عمومــی ایــن ســازمان (بیانیــه نگــدو بــا موضــوع گردشــگری و اهــداف توســعه ِچ پایــدار) بــه آن متعهــد شــدند.

بیشــتر بخــش هــای  متــن برگرفتــه از ترجمــه کتــاب  گردشــگری و اهــداف توســعه پایــدار متنــی از ســازمان جهانــی جهانگــردی مــی باشــد کــه توســط بهــار بیشــمی و غلامحیــدر ابراهیمبــای ســلامی توســط نشــر یــارا چــاپ کردیــد .

 

 

اینستاگرام ماهنامه

 

ارتباط گردشگری با اهداف توسعه پایدار

ارتباط گردشگری با اهداف توسعه پایدار

ارتباط گردشگری با اهداف توسعه پایدار

ارتباط گردشگری با اهداف توسعه پایدار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.