توسعه روابط گردشگری ایران و تایلند؛ اشکان بروج

91

توسعه روابط گردشگری ایران و تایلند؛ اشکان بروج

 

 

مصاحبه با اشکان بروج مدیر مسئول رسانه قطب نما در خصوص توسعه روابط گردشگری ایران و تایلند

 

*نظرتان در مورد توسعه فعالیت‌های بین‌المللی ایران چیست؟

 

در چند ماه اخیر اتفاق‌های خوبی در حال رخ دادن است. از جمله گشایش مرزها! تمامی کشورها در حال پایان دادن به قرنطینه حاصل از پاندمی هستند. این اتفاق خیلی خوب خواهد بود. کشورهای غربی اندکی سریع‌تر عمل کرده‌اند، اما کشورهای شرقی محتاطانه‌تر پیش آمده‌اند. سخت‌گیری بیشتری برای ورود دارند. اما می‌بینیم کشور تایلند سخت‌گیری‌های ورود را برداشته و قرنطینه‌ها را حذف می‌کنند. این فرصت خوبی است که در جریان سونامی گردشگری در 1401 می‌‌بینیم بار سفرها در اقصی نقاط جهان پخش می‌شود.
در دو سال گذشته با اهالی سفر بسیار سخت گذشت. سفرهای بین‌المللی کنسل شده بود. با توجه به دو سال توقف اجباری گردشگری، معرفی به این سبک بسیار لازم است. مثلا ویتنام و سریلانکا، مرزهایشان را باز کرده‌اند. اما اگر به این صورت رسمی اعلام شود و آژانس‌ها دعوت شوند و در رسانه‌ها این موضوع منتشر شود. مسلما آن زمان مردم با آگاهی بیشتر سفر می‌کنند. چون آنچه در ذهن همه است این موضوع است، که همه جا بسته است. بنابراین خیلی کمک می‌کند که مردم به این موضوع آگاه شوند. آژانس‌ها فعال‌تر خواهند شد و رسانه و محتوای آن فعال‌تر خواهد شد و این زنجیره به حال خوب گذشته بازمی‌گردد.

 

 

*با توجه به برنامه‌ای که تایلند امروز ارائه داد، اقدامات تایلند را چگونه ارزیابی می‌کنید و این ارتباط را برای 1401 به چه صورت می‌بینید؟

 

از روزی که با سفارت تایلند کار کرده‌ام، همیشه اولین جایی که ساپورت می‌کردند مدیا و رسانه بوده است. یعنی سعی می‌کردند که از طریق محتوای ویدئویی، اهالی سفر و خبرگذاری‌ها و… اطلاع رسانی خوبی انجام دهند. سابق این اطلاع رسانی‌ها به صورت بروشور بود، بروشورهای الکترونیک، برنامه های جدید و… بود. اکنون طیفش عوض شده و باید خبر بدهند که می‌توانید راحت‌تر ورود کنید. برنامه‌های این چنین از طریق مدیا است که می‌تواند روی جامعه تاثیر بگذارد و مدیا به عنوان واسطه‌های تسهیل‌گر سفر اکنون عمل می‌کنند. آنها مشاور سفر مردم هستند. مردم خیلی به آژانس‌ها تکیه نمی‌کنند. تایلند یکی از بهترین شیوه‌ها را اتخاذ کرده که همیشه اخبار، عکس، ویدئو و کتابهایی را با بالاترین کیفیت ارائه داده است.

*باتوجه به جایگاه شما به عنوان مدیر یک رسانه، اقدامات دولت و بخش خصوصی (نهادها و سفارتخانه‌هایی که ایران در کشورهای دیگر دارد)، در راستای توسعه بین‌المللی برای گردشگری را در سال پیش رو با توجه چگونه ارزیابی می کنید؟

 

آنچه می‌توانیم پیشنهاد بدهیم، بخصوص برای وزارت فرهنگی،هنری، گردشگری و صنایع‌دستی کشور خودمان، این است که در این نوع مجالس شرکت کرده و یاد بگیرند. خیلی جدی سال‌ها است در صنعت گردشگری فعال هستم و تا کنون، همچین حرکت درست، بی نقص و استاندارد و حرفه‌ای از وزارت فرهنگی،هنری، گردشگری و صنایع‌دستی کشور، ندیده‌ام و این نشان از ضعف روابط عمومی و رسانه‌ای و تفکری که پشت آن است، دارد. امیدوارم جناب ضرغامی و شالبافیان و اداره کل بازاریابی معاونت گردشگری این رویداد را مد نظر قرار دهند و همچین حرکت‌هایی را در کشورهای دیگر اجرایی کنند. این برنامه توسط سفارت تایلند به پشتوانه وزارت گردشگری‌شان انجام شده است. چرا این حرکت را ما در کشورهای دیگر اجرایی نمی‌کنیم؟ ما در رسانه گردشگری و در تولید محتوا به زبان انگلیسی و زبان های دیگر بسیار ضعیف هستیم که قرار است ما را به جهان معرفی کنند. هربار بروشورهای خود را در نمایشگاه‌ها می‌دیدیم، پر از اشتباه بود. این خجالت‌آور است. در مبحث رسانه گردشگری، ایران به شدت ضعیف و نوپا است. پیشنهاد می‌کنم که حرفه‌ای عمل کنید. ما اعلام آمادگی می‌کنیم که در زمینه تخصصمان، همراه هرگونه اجرای حرفه‌ای در این زمینه باشیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.