طبیعت گردی و روانشناسی؛ دنیای شادت را بساز

144

دنیای شادت را بساز

طبیعت گردی و روانشناسی  –   صحرا محمودیان

روانشناس و طبیعت گرد

 

همچوگل، ناف تو برخنده بریده ست خدا                      لیک امروز مها نوع دگر می‌خندی

“مولانا”

شاید خیلی‌ها فکر می‌کنند، شاد بودن در این شرایط و میان این همه مسائل پیش رو کاری دور از دسترس است! اما تحقیقات نشان داده افرادی که قدرشناس مواهب و نعمت‌هایشان هستند، سرزنده‌تر و شادکام‌ترند و میزان رضایت‌مندی آنها از زندگی، بیشتر است.

بنابراین می‌توانید برای داشتن یک زندگی کیفی خوب، مؤلفه “سفر‌” و “‌رفتن به دامان طبیعت‌” را در پازل زندگی خود جای دهید‌؛ چرا که با انجامش‌، ارتباط مؤثری با جهان پیرامونتان برقرار میکنید و باکاهش تنش‌های درونی و  بینش عمیقی که به دست می‌آورید، می‌توانید برای برآورده کردن نیازهای طبیعی و اساسی خود، گام‌های جدی‌تر بردارید  و “دنیای شاد خود را بسازید”. چون آنچه که از ما سر می‌زند یک نوع رفتار است، که هدفش ارضاء نیازهای ما است و فقط خودمان مسئول برآورده کردنش هستیم.

نیاز به بقاء

بقاء یک نیاز فیزیولوژیکی و از اساسی‌ترین نیازهای هر موجود زنده می‌باشد که روزانه برای تأمین خوراک‌، پوشاک‌، امنیت و زنده بودن در تکاپو است، تا آن را تضمین کند.

نیاز به عشق و احساس تعلق

نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن؛ بخشی از وجود هر انسانی است که در روابط خانوادگی، دوستی و رفاقت، روابط با همکاران و اطرافیان به دست می‌آید. به ما احساس پیوند و تعلق خاطر و تنها نبودن را می‌بخشد .

نیاز به قدرت و ارزشمندی

در اینجا منظورمان، “قابلیت و توانایی داشتن خود فرد است” نه زورگویی و سلطه داشتن بر دیگران؛ بنابراین احساس قدرت، همان احساس درونی خودشکوفایی و کنترل درونی داشتن است که به همراه رشد و پیشرفت، اعتماد و احترام به خود همراه است.

نیاز به آزادی

هر انسانی توانایی انتخاب کردن، آفریدن و بیان آزادانه خودش، به دور از محدودیت‌ها را دارد که می‌تواند با خارج شدن از محیط امن زندگیش، در قالب یک سفر ماجراجویانه در مسیرکشف ناشناخته‌ها گام بردارد.

نیاز به تفریح

همانطور که از نامش پیدا است، این نیاز برای اهالی سفر و طبیعت گردها از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ جالب است بدانید که”ارسطو انسان را مخلوقی که می‌تواند” بخندد “تعریف می کند”؛ چراکه او قادر است شوخ طبعی و لذت بردن را به عنوان چاشنی به کارهایش اضافه کند. پس اگر شما زمانی را صرف رفتن به یک جای دنج برای ماهی گیری می‌کنید یا اوقاتی را که با دوستان‌تان به خوشی سپری می‌شود و یا زمانی را که به رشد فردیتان در حال آموختن مهارتی تخصیص می‌دهید‌؛ بدانید که این نیاز برایتان در اولویت است. پس می‌توانید لیستی از فعالیت‌های لذت‌بخش برای خودتان تهیه کنید، تا در زمان‌هایی که حال دلتان کوک نیست، به آنها دسترسی سریع داشته باشید. یادتان باشد؛ انجام این امور در صورت معنادار بودن می‌تواند باعث خشنودی و رضایت خاطرتان شود و اگر به منظور فرار یا انکار احساسات ناخوشایند انجام شود‌، نتیجه قبلی را به همراه نخواهد داشت. زیرا تا زمانی‌که  در حال فرار از مسأله‌ای باشید دیگر از آن فعالیت مفرح احساس لذت نمی‌کنید. بنابراین بهتر است برای داشتن تعادل در چرخه زندگی‌مان آگاهانه رفتار کنیم.

 

اینستاگرام ماهنامه

 

طبیعت گردی و روانشناسی

طبیعت گردی و روانشناسی

طبیعت گردی و روانشناسی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.