تهدیدها و تدابیر بازار گردشگری سلامت ایران

دکتر محمدثابت اقلیدی دکتری مدیریت بازرگانی- پژوهشگر اقتصاد و گردشگری

196

 

تهدیدها و تدابیر بازار گردشگری سلامت ایران

 

 

تهدیدها و تدابیر بازار گردشگری سلامت ایران – دکتر محمدثابت اقلیدی

دکتری مدیریت بازرگانی- پژوهشگر اقتصاد و گردشگری

 

انسان همواره با انواع بیماری دست و پنجه نرم می‌کند و برای درمان آن معمولا به جستجوی حاذق ترین پزشکان و بهترین امکانات می-پردازد و این امر طبابت را به یکی از با ارزش‌ترین مشاغل در ابعاد اجتماعی و اقتصادی مبدل ساخته است. علاوه بر بیماری در سال‌های اخیر و با بروز سیر تحولات در بخش خدمات زیبایی و تندرسی انواع تازه‌ای از خدمات پزشکی نیز رونق بسیار زیادی پیدا کرده است.

کشور ما از گذشته‌های دور و به سبب بهره‌مندی از پزشکان چیره دست و صاحب نام همچون بوعلی سینا، پروفسور سمیعی، پروفسور خدادوست و دهها پزشک دیگر هم قطب و مرجع علمی علوم پزشکی محسوب و هم این که التیام بخش دردهای بیماران بوده و هست.
انجام سفر برای دریافت خدمات پزشکی و سلامت که از آن به عنوان گردشگری سلامت(Health Tourism ) یاد می‌شود یکی از انواع گردشگری است که علاوه بر کسب و کارهای تخصصی پزشکی، بازار زنجیره مختلف و متنوعی از کسب و کارها، از حمل و نقل گرفته تا پذیرایی، سوغات و… را نیز رونق بخشیده و با ایجاد رقابت در بخش درمان سطح کیفی و کمی خدمات و تجهیزات پزشکی را به شکل چشم‌گیری ارتقاء می‌بخشد.

ارزش گردشگری سلامت در سال 2020 به 54.4 میلیارد دلار رسید و پیش‌بینی می‌شود که این رقم تا سال 2027 به بیش از 200 میلیارد دلار افزایش یابد. گرچه در سال‌های اخیر و با شیوع ویروس منحوس کرونا اهداف پیش بینی شده در این سال‌ها محقق نشد، اما انتظار می‌رود بازار گردشگری سلامت به شدت افزایش یابد. جالب توجه این که یکی از معدود محصولات گردشگری که در مواجهه با ویروس کرونا، کمتر با محدودیت مواجه شده است گردشگری سلامت است.

معمولا بیشترین میزان سفر در انواع گردشگری در کشورهای همسایه اتفاق می‌افتد، کشورما نیز بیشترین پذیرش گردشگران سلامت را از کشورهای همسایه خود، عراق، آذربایجان و کشورهای حوزه خلیج فارس دارد. برخورداری از کادر درمان مجرب و هزینه خدمات مناسب متاثر از برابری ارزش ریال در برابر دلار، ایران را به یکی از مقاصد جذاب گردشگری سلامت در منطقه مبدل ساخته است. حال آنکه به تجربه ثابت شده است به دلیل فقدان مدیریت یکپارچه و وجود تعارض منافع در دستگاه‌های متولی گردشگری و سلامت یعنی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین عدم فعالیت شبکه تورگردانان قدرتمند و صاحب تجربه در بازار گرردشگری سلامت و فقدان راهنمایان گردشگری تخصصی سلامت و همچنین فعالیت افسارگسیخته دلالان در کسب وکارهای مرتبط با این حوزه، از راننده گرفته تا منشی برخی پزشکان، علاوه بر غیرواقعی کردن وبالا بردن نرخ و هزینه خدمات همواره پاشنه آشیل ایجاد نارضایتی گردشگران سلامت گردیده است، به طوری که در گذشته و با ارتقاء ارزش پول ملی شاهد بالارفتن هزینه‌ها برای گردشگران خارجی و تغییر مقصد ایشان به سایر کشورها و به خصوص کشور ترکیه بوده‌ایم.
از طرفی، یکی دیگر از تهدیدهای بازارگردشگری سلامت کشورمان در این سالها مهاجرت، سرمایه گذاری و انتقال دانش برخی از پزشکان حاذق به جوامع بازار هدف است که متاسفانه تداوم این امر صدمات جبران ناپذیری را برای این بازار به دنبال خواهد داشت و آنچه بر بازارجهانی فرش و زعفران آمد، در حوزه سلامت نیز دور از انتظار نخواهد بود.

براساس آن چه بیان شد برای حفظ شرایط بازار موجود و گسترش آن، علاوه بر لزوم ورود تورگردانان حرفه‌ای به این بازار با ارزش و همچنین استفاده از متولوژی‌های نوین بازاریابی، دولت نیز به عنوان سیاست گذار می-بایست با اعمال مدیریت یکپارچه در موضوعات کلان اقتصادی و با هدف تامین منافع عام، از بروز کوچکترین ناهماهنگی در بین دستگاه‌های متولی پرهیز و با ایجاد فضای باز کسب و کار، شرایط را تسهیل و نسبت به ساماندهی شبکه فعالان این حوزه بدون بروز هرگونه خدشه به منافع بازیگران موجود، از بروز رفتارهای غیرحرفه‌ای دلالان جلوگیری نموده و همچنین سازو کارهای مناسب را از برای تسهیل سرمایه گذاری علاقمندان و به ویژه پزشکان در داخل کشور را فراهم نمایند.

 

 

 

اینستاگرام خبری سفرنویسان 

اینستاگرام سفرنویسان 

یوتیوب سفرنویسان 

دانلود رایگان ویژه نامه گردشگری سلامت 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تهدیدها و تدابیر بازار گردشگری سلامت ایران

تهدیدها و تدابیر بازار گردشگری سلامت ایران

تهدیدها و تدابیر بازار گردشگری سلامت ایران

تهدیدها و تدابیر بازار گردشگری سلامت ایران

تهدیدها و تدابیر بازار گردشگری سلامت ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.