بررسی سهم گردشگری ایران از بازار جهان اسلام

مصطفی سروی؛ مشاوره UNWTO در ایران

16

 

بررسی سهم گردشگری ایران از
بازار جهان اسلام  بازار جهان اسلام  مصطفی سروی؛ مشاوره UNWTO در ایران

 

بررسی سهم گردشگری ایران از
بازار جهان اسلام

 

بازار جهان اسلام

مصطفی سروی؛ مشاوره UNWTO در ایران

 

در دو موضوع بحث بازار جهان اسلام و بحث جام‌جهانی، به اختصار صحبت می‌کنم. من در بحث گردشگری جهان اسلام، تنها یک تایتل را به رسمیت می‌شناسم و آن گردشگری زیارتی است. جهان اسلام، بسیار متفاوت است. می‌تواند مسلمانان در کشور چین، تایلند و… کلا مسلمانان جهان را شامل شود.

اگر هدف‌مان تنها کشورهای اسلامی است که عنوان اسلامی دارند و مذهب اصلی کشورشان اسلام است. ما اتفاقا بزرگ‌ترین مشکلات را در بخش گردشگری، با همین کشورها داریم. چون ما در بحث گردشگری، نمی‌توانیم به فعالیت‌هایی که انجام می‌دهیم توجه کنیم. ما بیشترین مشکلات دیپلماتیک را با کشورهای اسلامی داریم. قطع ارتباط سیاسی که داریم، با عربستان، اردن و بحرین است و با کشورهای دیگری نیز روابط حسنه وجود ندارد. در این بحث ابتدا باید به نکته‌ای جامع نگاه کنیم. اما اگر به گردشگری زیارتی توجه کنیم، می‌توانیم از تمام دنیا این جذب را داشته باشیم.

اما در بحث جام جهانی، با توجه به اینکه 4 دوره در جام جهانی حضور داشته، به مقاصد مختلف آن تور برده‌ و فعالیت داشته‌ام. صادقاه می‌گویم، ما در مورد جذب گردشگرانی بحث می‌کنیم که، ایران آمادگی جذبشان را ندارد. ضمن اینکه وقتی بحث گردشگری ورودی را مطرح می‌کنیم، باید توجه کنیم که نمی‌توانیم به قطر برویم و اینها را جذب کنیم.

بسته سفر به ایران، بسته‌های سفر مشخص است و قیمتش مشخص است. از قبل فروخته شده پولش گرفته می‌شود و تورهای ایران تورهایی هستند که حتی شام و ناهار گردشگر هم در آن لحاظ شده و پولش گرفته شده است. چون ما مشکل امکانات پرداختی را در ایران داریم و هر چند که در تمام جام‌جهانی‌ها، ویزا کارت، خودش یکی از اسپانسرهای اصلی جام جهانی است.

یعنی شما اگر داخل ورزشگاه، مستر کارت هم داشته باشید، نمی‌توانید نوشابه بخرید. فقط با کارت‌هایی که توسط ویزا، صادر شده می‌توانید خرید کنید.

خب ما مشکلات پرداختی را داریم و اگر بخواهد همچین اتفاقی بیافتد، باید از یک سال قبل امکانات و بودجه‌اش در اختیار جناب پورفرج، جناب آقای فیعی و امثال این عزیزان، قرار بگیرد. با کشورهایی که مایل هستند تورهای جام جهانی بفروشند، صحبت شود. تمام آن فریادهایی که ما برای اکسپو زدیم، حالا دوباره برای جام جهانی آغاز شده‌اند. دلیل کاملا مشخص است. کسی نمی‌خواهد برای جام جهانی کاری انجام دهد.

بحث‌های کاملا غیر کارشناسانه، در این حوزه انجام می‌شود. سهیمه ایران از بلیط، برای سه بازی 17 هزار بلیط است که به صورت قرعه کشی قرار است، واگذارش کنند. اما می‌گویند قصد دارند 500 هزار نفر را به بازی‌ها بفرستند؛ کل سه ورزشگاهی که ایران در آن بازی دارد، 40 هزارنفر ظرفیت دارد. کل ظرفیت ورزشگاه را نیز در این سه بازی به ایران بدهند 120 هزار نفر جایگاه دارد. تازه اگر آدمها مشترک به این بازی‌ها نروند!

این جام جهانی، هیچ نفع و سودی برای مردم ندارد. گویا بودجه‌ای قرار است در اختیار عزیزان منطقه آزاد، قرار بگیرد که در نهایت بروند و با آن بودجه، بازی‌های جام جهانی را ببینند. اگر نه تسهیلی قرار نیست صورت بگیرد. این عزیزان هیچ مشاوره‌ای از هیچ متخصصی در این حوزه، نگرفته‌اند. در حال حاضر آژانس‌ها، بی ضابطه مشغول اعلام قیمت‌های فضایی هستند. من که اکنون در خارج از کشور هستم، با یک پنجم قیمتی که آژانس‌ها ی داخلی پکیج می‌فروشند، می‌توانم پکیج بازی‌ها را خریداری کنم.

چرا باید اینقدر بی‌برنامه باشد؟ مطمئنم مانند اکسپو، سه ماه مانده به برگزاری، جلسه می‌گذارند، دعوت می‌کنند، شام و ناهار می‌دهند، شعار جام جهانی سر داده، رزومه‌ای پر می‌کنند و جام جهانی نیز به پایان می‌رسد. این راه نه برای ورود به جام جهانی ثمری دارد، نه خروج از جام جهانی! باید از بخش خصوصی و متخصصین، از جامعه تورگردانان، کمک بگیرند. اما اکنون حتی دیر است. باید از یک سال پیش به این موضوع می‌پرداختند. مانند اکسپو به جام جهانی نیز خوشبین نیستم. امیدوارم که اشتباه کرده باشم.

 

ما را در لینکدین دنبال کنید : لطفا کلیک کنید.

دانلود مجله سفرنویسان : لطفا کلیک کنید. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.