روابط گردشگری ایران و تایلند؛ هومر برقانی

93

روابط گردشگری ایران و تایلند؛ هومر برقانی

 

 

روابط گردشگری ایران و تایلند؛ مصاحبه با هومر برقانی – مدیر عامل شرکت Hprland در خصوص توسعه روابط ایران و تایلند

 

*نظرتان را در مورد روابط بین ایران و تایلند بفرمایید:

 

همانطور که جناب سفیر در مراسم امروز خاطر نشان کردند، وظیفه سفارت تایلند و کلیه نهادهای وابسته در زمینه گردشگری تایلند در ایران، این است که توسعه روابط گردشگری بین دو کشور را تقویت کنند و برگزاری مراسمی که شما امروز دیدید؛ دعوت از ایرلاین‌های مختلف، دعوت از آژانس‌های مختلف و رسانه‌ها، در راستای همین هدف بود. اینکه بتوانیم این رابطه را گسترش بدهیم. دوران سختی را در زمان کرونا سپری کردیم. تعطیلی مرزها، گردشگری را کمرنگ‌تر کرده بود. با شعار جدید، «تایلند شگفت انگیز» و فصلی نو، در سال 2022 بازگشتی دوباره به بازار ایران خواهیم داشت. در راستای همین شعار، باید بتوانیم فصلی نو را در این مورد، حداقل در زمینه گردشگری، گسترش دهیم. امید داریم در این سال نو ایرانی، گردشگرانی که مقاصد خود را انتخاب می‌کنند، باز گردشگران بیشتری از ایران و تایلند باشند.
سعی بر این بوده که در این زمینه، به واسطه برنامه‌هایی از این دست که در سفارت برگزار می‌شود، اطلاع رسانی صورت گیرد. با راه‌اندازی و بازگشایی‌هایی که در جنوب شرق آسیا صورت می‌گیرد، این امید است که بتوانیم دوباره آن شادابی و شفافیتی که گردشگران از سفر به دو کشور داشتند، بازگردانیم.

 

*به عنوان فعال این عرصه با توجه به نگرش و تسلطی که بازارهای گردشگری دارید، سال 1401 را برای گردشگری ایران با توجه به اقداماتی که دولت در دستور کار خود قرار داده و وعده‌هایی که فعالان بخش خصوصی در برنامه‌های خود لحاظ کرده‌اند، را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

از صحبت‌هایی که این میان صورت گرفت و اعلام برنامه‌هایی که شد؛ گرچه جزئیات کمی بیان شد، با توجه به نیتی که دیدم، امید دارم که اتفاقات خوبی برای گردشگری ایران بیافتد. چون همه می‌دانیم که گردشگری ایران، پتانسیل‌های بسیار زیادی دارد. اما ریل‌گذاری خوبی صورت نگرفته است. حرکت‌ها را بیشتر از طرف بخش خصوصی در گردشگری می‌بینیم تا بخش دولتی! امیدوارم که حداقل کار روی بخش زیر‌ساخت، که نیاز به بودجه زیادی دارد و حداقل در بخش بازاریابی و معرفی و حضور در مجامع بین‌المللی و شناساندن شاکله گردشگری ایران به بازارهای بین‌المللی، یک مقدار مطمئن‌تر، پرقدرت‌تر و پرنفوذتر انجام پذیرد. همچنین امیدوارم مشابه برنامه‌ای که ما در سفارت تایلند، در ایران برگزار کردیم را در سفارت ایران، در سایر کشورها شاهد باشیم.
نشان دادن ایران، وجه ایران، پتانسیل‌های ایران، در زمینه گردشگری، شبکه‌ای است که نیازمند عزم جدی ریل‌گذاران دارد. فعال کردن سفارت‌های ایران در خارج از ایران و دفاتری که دارند، یکی از حلقه‌های گمشده گردشگری ایران، برای نشان دادن وجه درست و واقعی ایران، بین گردشگران بین‌المللی است.
امیدوارم که این اتفاق بیافتد. استفاده از نخبگان این رشته در ایران، که بسیار زیاد هستند می‌تواند برای آینده گردشگری ایران در سال 1401 راه گشا باشد.

*اقدامات سفارت تایلند برای بازگشایی مرزها وتوسعه این روابط، چه برای بخش خصوصی و چه برای گردشگران عادی و علاقه‌مند به این کشور، چه بوده است؟

 

تایلند کشوری بوده است که زمانی سارس داشته، یک زمانی کودتا و سیل داشته است. شبکه‌سازی در تایلند بسیار جا افتاده است. کلیه سفارت‌ها وظیفه خود می‌دانند که سعی کنند، در تسهیل قوانین وحمایت بخش خصوصی بازارهای هدفشان خیلی فشرده کار کنند. جلسه‌ای داشتیم چند ماه پیش، که از بخش خصوصی خواسته شده بود نظرات خود را برای بازگشایی مرزها، بیان کنند. علت اینکه این موضوع را به شور می‌گذارند، به این دلیل است که به مشارکت بخش خصوصی در اتخاذ تصمیمات دولتی، اهمیت می‌دهند. تمهیداتی که انجام می‌شود، ذیل این شعار جدید «فصلی نو» است. در حال حاضر، دولت تایلند سعی دارد تعداد گردشگران را به مقدار زیادی افزایش دهد و شروع کرده به امضای توافقنامه‌ها با ایرلاین‌های مختلف، به عنوان مثال، وزیر محترم گردشگری تایلند با هواپیمایی امارات حدود دو هفته پیش توافق نامه‌ای داشتند. حمایت از بخش خصوصی و ایرلاین‌ها جزو بایسته‌های پروژه‌هایی است که انجام می‌دهند تا بتوانند سیل گردشگرانی که تایلند در این دو سال از دست داده است را دوباره جذب کنند. تایلند کشوری است که پیش از کرونا سالانه 40 میلیون گردشگر داشته است. درآمد حاصل از گردشگری نزدیک 20 الی 22 درصد از GDP کشور را تشکیل می‌دهد. فعالیت‌های بسیار زیادی در حال انجام است که صحبت در مورد آنها ممکن است خارج از حوصله مخاطبین باشد.

 

 

* می‌خواهم نظرتان را در مورد تعاملات با رسانه‌ها جویا شوم. چون سفارت تایلند به علت وجود شخص شما، ارتباط با رسانه‌ها را خیلی جدی‌تر می‌گیرد. حتی به نسبت سفارتخانه‌های دیگر، این توجه بسیار بیشتر بوده است. ضعف ارتباط بارسانه و همراهی با رسانه را حداقل در مجموعه تایلند، خیلی کمتر دیده‌ایم. بفرمایید دلیل این امر چیست؟ و پس از آن بفرمایید چه برنامه‌هایی در ادامه این روند خواهید داشت؟ و چه توصیه‌ای برای فعالان و علاقه‌مندان به گردشگری در داخل کشور دارید؟

عرصه گردشگری فارغ از رسانه معنی ندارد! عرصه گردشگری فارغ از تاثیرگذاران دنیای رسانه شناخته نمی‌شود. بر اساس اصول بازاریابی کشور تایلند در زمینه گردشگری در قوانین و فرم‌های زیادی در زمینه تعامل چید شده است و بحث شبکه‌سازی که به آن اشاره کردم، به این امر برمی‌گردد. کسی که می‌خواهد کشورش را به عنوان یک مقصد گردشگری به عالم معرفی کند، اولین بایسته‌اش ارتباط با رسانه است. رسانه‌هایی که با فضای گردشگری همکاری می‌کنند. این شبکه‌سازی، هنربازاریابی است که مسلما تعلیم داده شده و روی آن کار می‌شود و برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد. چه به صورت دیجیتال و هارد کپی و… چه از لحاظ حمایت رسانه‌ها و چه به این صورت که سفری داشته باشند، از نزدیک تازه‌هایی که در یک بازار گردشگری تولید شده یا اتفاق میافتد را شاهد باشند. این برای شاکله صورت گردشگری یک کشور، بسیار کمک کننده خواهد بود! این در راستای برنامه‌های بسیار قوی وزارت گردشگری تایلند است که این اتفاق صورت گیرد. ما از این اتفاق در ایران نیز می‌توانیم (با بومی‌سازی) استفاده کنیم. به هر حال رسانه ممکن است بودجه‌ای که دولت دارد را نداشته باشد. اما در کنار هم می‌توانند با هزینه‌های کنترل شده، اتفاقات جذابی را رقم بزنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.