جاذبه های ژئو توریسم ایران

83

معرفی جاذبه های ژئو توریسم ایران

 

جاذبه های ژئو توریسم ایران

مهرداد سرهنگی 

پژوهشگر ژئوتوریسم ایران، مدیر عامل شرکت ژئوتوریسمی آرازمینگرد

 

دریاچه ها

دریاچه ها و تالاب ها از گروه چشم اندازهای زمین شناسی ژئوتوریسمی اند که بیشتر تحت تاثیر فرونشست و زمین لغزش به وجود می آیند و اکوسیستم های مولد حد فاصل بین خشکی و دریا هستند. دریاچه ها و تالاب ها خصوصیات منحصربفردی از نظر خاک، پوشش گیاهی و جانوران پدید می آورد به همین دلیل باعث ایجاد محیط زیبا و آرامش بخش جهت گردش و تفریح می گردند.

 

درياچة گَهَر لرستان

در رشته کوه زاگرس دامنة جنوبي اشتران‎كوه و جنوب دورود استان لرستان دریاچه آب شیرین بسیار زیبایی به نام گَهَر وجود دارد، این دریاچه به دلیل قرار گرفتن در دل رسوبات و سازند های آهکی و ماسه ای زمان دوم زمین شناسی حدود 150 میلیون سال قبل که مثل یک سد عمل می کنند و با تجمع آبهای سطحی و زیر سطحی زلال پشت آن به نگین فیروزه ای زاگرس معروف شده که نگاه هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.
دریاچه گهر دارای ارتفاع 2340 متر، مساحت حدود 800 هزار متر مربع، طول 2 کیلومتر و عرض میانگین 350 می باشد. این دریاچه با داشتن آب و هوای خنک در فصل تابستان، درختان سرسبز اطراف دریاچه و دیگر گونه های گیاهی و جانوری یکی دیگر از جاذبه های ژئوتوریسمی ایران که باعث جذب گردشگران جهت تفریح و ورزش به دامن اشترانکوه می شود.

 

 

دریاچه سلطان سبلان اردبیل

بی شک معروف ترین و بلند ترین دریاچه ایران دریاچه زیبای کوه سبلان است. آخرین تحقیقات صورت پذیرفته بر روی آن ارتفاعی بالغ 4769.5 متر، مساحت 5810 متر مربع و عمق دقیق آن 15 مترو 30 سانتیمتر بوده که مرتفع ترین دریاچه آتشفشانی اوراسیا و جزو سه دریاچه مرتفع آتشفشانی جهان می باشد(م.سرهنگی و همکاران 1399) و بر روی دهانه مخروط آتشفشانی قله سبلان تحد تاثیر آخرين فوران آتشفشاني که در اوايل دوره کواترنري حدود 1 میلیون سال قبل در اثر جمع شدن آب حاصل از ذوب برفهاي اطراف پر شده و با رنگ آبی مايل به سبز پدید آمده است، به استثناي اواسط تير ماه تا اوايل شهريور در تمام فصول سال يخ بسته و منجمد است و یکی از منحصر به فرد ترین جاذبه های ژئوتوریسمی ایران و جهان بشمار می آید که همه ساله مشتاقان بیشماری از کوهنوردان و گردشگران برای دیدن آن به شمال غرب کشور و استان اردبیل می کشاند.

 

 

دریاچه اوان قزوین

دریاچه زیبای اوان در دامنه کوه خشچال تحت تاثیر رانش ایجاد شده و گودی حاصل از آن بر روی سنگها و رسوبات زمان ائوسن حدود 35 میلیون سال پیش که توسط چشمه های شیرین کف دریاچه و نزولات آسمان پر شده پدید آمده است. این دریاچه با مساحتی در حدود 75 هزار متر مربع در ارتفاع 1815 متری از سطح دریا و با بیشینه عمق 6.8 متر توسط نیزارها اطراف خود احاطه شده است، و منظره بسیار زیبایی را به وجود آورده که باعث جذب گردشگر و توسعه اقتصاد محلی اطراف خود گردیده است.
برای رسیدن به این دریاچه باید مسیر 75 کیلومتر قزوین تا روستای وربن در معلم کلایه طی کرد.

 

دریاچه آهانک تهران

استان تهران به دلیل قرار گیری در دامنه جنوبی رشته کوه البرز داری پتانسیل بسیار بالایی از جاذبه های ژئوتوریسمی است، از جمله دریاچه های طبیعی و آبشارها، یکی از این جاذبه های کمتر شناخته شده دریاچه زیبای آهانک در ۱۳5 کیلومتر شرق شهر تهران در ارتفاع ۱۷۵۰ متری سیمین دشت فیروز کوه قرار دارد. این دریاچه تحت تاثیر حرکت و رانش لایه ها و سنگهای مارنی، آهکی و گچی و فرونشست زمان ائوسن حدود 35 میلیون سال قبل ایجاد شده و با جمع شدن آب چشمه های موجود در بستر دریاچه ها و اطراف خود در بین این توده ها روان و سست تشکیل شده. مساحت دریاچه اصلی حدود ۸۰۰۰ متر مربع است که به شکل زیبایی توسط نیزارها احاطه شده و تصویر هوایی و 360 درجه آنها مانند صورت انسان یا تداعی صورت مرد آهنین است.
دریاچه های فوق (شامل دو دریاچه بزرگ و چند حوضچه کوچک ) به دلیل قرار گیری در لایه گچی، آب لب شور و بسیار زلالی دارد که مورد استفاده گردشگران جهت ورزش های آبی همچون شنا و قایقرانی قرار می گیرد.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.