آرامش در طبیعت

141
آرامش در طبیعت 

آرامش در طبیعت

 

آرامش در طبیعت – نویسنده : صحرا محمودیان روانشناس

 

” من باور دارم که یک برگ علف، کمتر از کار ستارگان نیست . ” « والت ویتمن »

آیا زندگی مانند یک سفر است؟ یا سفر کردن خود زندگی است؟ نگاه ‌تو به زندگی چه رنگی دارد، چه شکلی است؟ اولویت‌هایت در زندگی چه چیزهایی هستند؟ اصلا اهل جستجو و یادگیری هستی، یا ترجیح می‌دهی از دایره‌ی امن‌ت خارج نشوی؟

به نظرم هر کدام از ما می توانیم این سؤال را از خودمان بپرسیم. چرا که هر لحظه در حال انتخاب هستیم.

دختر طبیعت : پرسه زدن در کوچه پس کوچه‌ها است، نه فقط شهر خودش بلکه آن مقصدی را که آگاهانه انتخاب کرده. رفتن به بازارچه و حجره‌های قدیمی و خوردن فالوده‌ی شیرازی. دیدن مکان‌های جدید، فرهنگ‌های متفاوت، آداب و رسوم مختلف و یا هم صحبت شدن با اهالی روستا با آن لهجه شیرین و لباس‌های زیبایشان، سراسر لذت بخش و پر از یادگیری است.

سفریعنی : پختگی‌، چرا که باعث می‌شود تو شناخت بیشتر و جامع‌تری نسبت به خودت و محیط پیرامون‌ت بدست بیاوری .

سفر به تو یاد می‌دهد : که هر چیز اضافی را از خودت دور کنی و به سمت ناشناخته‌ها بروی، سبک ، آزاد و رها.

اما از طرفی : آیا حواسمان به سلامت روان‌مان هست‌؟ این‌که هر محرکی که باعث ناراحتی ما می‌شود را شناسایی کنیم و برای بهبودش قدمی برداشته تا بتوانیم ذهنمان را به تعادل برسانیم. مانند همین خانه تکانی‌های نزدیک عید که در تلاشیم زیبایی، آرامش و حال خوب را به خودمان هدیه بدهیم .

شما این توانایی را دارید که با بالابردن میزان انعطاف‌پذیری در خودتان، خوشحالی بیشتری را در وجودتان پرورش دهید. ممکن است ذهن‌تان درگیر این مسئله شود که لحظات خوشی کوتاه هستند و ناپایدار. اما خبر خوب این است که شادی امری است کاملأ مسری و نکته مهم‌تر این‌که شما با معنا بخشیدن به اتفاقاتی که برایتان رخ می‌دهد، می‌توانید پایداری آن را در زندگی خود، بیشتر کنید .

جالب است که بدانید بنابر یک سری تحقیقات ، افرادی هستند که آگاهانه انتخاب می‌کنند در زمان خیلی سخت، رشد کنند که آن را “رشد پس از سانحه” می‌نامند، این فقط یک گزینه است که این افراد آن را انتخاب می‌کنند و به سمت چیزی حرکت می‌کنند که باعث بالارفتن رشد و یادگیری و احساس خوب شان می‌شود، درست مانند این‌که : شما انتخاب می‌کنید که در یک روز تعطیل به دامان طبیعت بروید.

طبیعت مانند مادری مهربانی که سخاوتمندانه تمام نعمت‌هایش را به ما می‌بخشد و ذهن مانند اقیانوسی است. گاهی پرخروش و گاهی آرام، گاهی بی وقفه از فکری به فکر دیگر می‌رود و گاهی افکار آهسته حرکت می‌کنند و فاصله میان آنها می‌افتد .

حضور آگاهانه در آن، همیشه دختر طبیعت را  به یک سفر درونی دعوت می‌کند که با عبور از جاده کنجکاوی می‌تواند ماجراجویی‌هایش را به یک احساس رضایت درونی تبدیل کند، صرف نظر از این‌که بخواهد فقط یک روز را سپری کرده باشد و با آگاه بودن به این مسئله که ما افکارمان نیستیم بلکه نظاره‌گر بر افکارمان هستیم و با دریافت انرژی مثبت جهان هستی می‌توانیم برای آرامش و کاهش تنش های روزمره‌مان، گام‌هایی برداریم .

دکتر «ریچارد لازاروس»؛ محقق استرس و روان‌شناس معروف، استرس را این‌طور تعریف می‌کند‌: “استرس رابطه‌ای بین شخص و محیط اطرافش است. شخص آن را این‌طور ارزیابی می‌کند که این اتفاق بر منابع انرژیش تحمیل می‌شود یا فراتر از توان منابعش است و سعادت و رفاه او را تهدید می‌کند. ” بنا بر تعریف «مایند فولنس» یا همان «ذهن آگاهی» عبارت از کسب هوشیاری  نسبت به تجربه‌های درونی و بیرونی به همراه نوعی حس مهربانی، کنجکاوی و پذیرش است. حالا چطور مایندفولنس می تواند به شما کمک کند؟

“حقیقت عینی آگاه بودن از عکس‌العمل‌ها، خود عکس‌العمل را تغییر می‌دهد.” : یعنی تغییر مسیر از ” واکنش نشان دادن” نسبت به اتفاقات منفی، به سمت “پاسخ دادن” با هوشیاری می‌باشد.

این‌که شما متوجه این واقعیت می‌شوید که وقتی دچار استرس شده‌اید، ممکن است قبل از انجام هر کاری چانه‌تان فشرده شود یا شانه‌هایتان به سمت داخل خم شود. با آگاهی به این موضوع می‌توانید میزان تنش‌ها را کاهش دهید .

با تمرینات ذهن آگاهی به پذیرش  احساس ناخوشایند (مانند استرس یا اضطراب ) دست پیدا می‌کنید که جایگزین انکار یا جنگ با آن می‌شود. آن‌چه که در این‌جا اهمیت دارد، درک شما از تجربه‌هایتان است .

با این‌کار شما،‌ به بدن و ذهن‌تان استراحت می‌دهید. به جای این‌که وقت‌تان را صرف انجام دادن یا رسیدن به  چیزی کنید، فرصتی را به خودتان می‌دهید که فقط باشید. که به معنای حضور آگاهانه در زمان حال، ” اینجا و اکنون” می‌باشد‌. در آخر به  تدریج اتفاقات را از زاویه دید متفاوتی می‌بینید و نسبت به مسائل زندگی، نگرش بهتری بدست می‌آورید.

* یادمان باشد : آن چیز که ما را خوشبخت می‌کند‌، استعدادهای ما نیست بلکه انتخاب‌های ما است .

ویلیام گلسر

اینستاگرام مجله سفرنویسان 

یوتیوب مجله سفرنویسان 

 

آرامش در طبیعت

آرامش در طبیعت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.