بررسی نقش ایرانیان خارج از کشور در توسعه گردشگری سلامت

سید مجید حلاج زاده رئیس مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور

16

 

توسعه گردشگری سلامت

سید مجید حلاج زاده
رئیس مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور

بررسی نقش ایرانیان خارج از کشور در توسعه گردشگری سلامت

 

توسعه گردشگری سلامت

سید مجید حلاج زاده
رئیس مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور

 

پیش از شروع عرایضم، یک بیوگرافی کوتاه از خودم می‌گویم. رشته من حقوق بین‌الملل است و در دولت آقای روحانی حکم گرفتم تحت عنوان مشاور رئیس جمهور در امور ایرانیان خارج از کشور و در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور آغاز به کار کنم. دبیرکل این شورا جناب قوام شهیدی بود و بنده در سمت معاون ایشان بودم. از 92 تا 94 در ریاست جمهوری بودیم، از 94 بنا به دلیل کمبود بودجه بخش سرمایه‌گذاری حقوقی، ورزشی و… به ما واگذار شد تا به صورت خصوصی و مستقل به آنها رسیدگی کنیم. ما از لحاظ بودجه نهادی کاملا خودکفا و غیر دولتی البته با نظارت حکومت هستیم. ما در 62 کشور، همچنین در تمامی استانهای کشور دفتر داریم.

در خصوص تاپیک و استفاده از این پتانسیل، باید عرض کنم، ابتدا باید درخواست از سمت ایران باشد تا در راستای درخواست بتوان برنامه‌ریزی کرد. طبق طرحی که ما داریم، برای سال آینده یک سمینار در ترکیه ترتیب داده خواهد شد. اینکه از آژانس‌داران و تورلیدرهای مقیم ایران و بلعکس از آژانس‌داران و تورلیدرهای مقیم کشورهای دیگر، دعوت کنیم تا دور هم جمع شوند و رودررو با هم به شور بنشینند. اینگونه شاید بتوانیم بحث بازریابی گردشگری را راه‌اندازی کنیم. ما پیرو جلسه‌ای که با میراث فرهنگی، هنری و معاونت گردشگری داشتیم، به عنوان بازوی اجرایی دولت، در خارج از کشور عمل می‌کنیم. یکی از این کارها که دست دولت در انجام آن بسته است و محدودیت اجرایی دارد، گردشگری است. متاسفانه با توجه به اینکه ماونت گردشگری، باید در خارج از کشور بازوهای اجرایی خیلی خوبی داشته باشد، هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد. چون نیرویی ندارد. ما به عنوان یک بازوی اجرایی،در حد توان‌مان کمک می‌کنیم. به همین منظور معاونت گردشگری خودمان را راه‌اندازی کردیم.

در معاونت گردشگری، ما مدیریت‌های مختلف داریم؛ مثل: بوم‌گردی، گردشگری ‌سلامت، گردشگری مذهبی و… اینها همه در قالب معاونت گردشگری است. هدف ما این بوده است تا جایی که دولت نمی‌تواند وارد شود، نیروی کمکی باشیم. به فرض مثال بحث گردشگری سلامت، دولت چه تبلیغی می‌تواند داشته باشد؟ ما اینکار را انجام می‌دهیم. جناب دکتر پناهی بخش گردشگری سلامت را در دست دارند و ما تا کنون با خیلی از کشورها وارد مذاکره شده‌ایم. مثلا گردشگران عراقی(کردستان عراق).

سفارتخانه‌های ما در حوزه گردشگری، کاری نمی‌کنند، چون نه نیرو دارند، نه برایشان جذابیتی دارد و نه تعریفی! متاسفانه این کارها را باید سفارت‌های ما انجام دهند. در هر کشوری این وظیفه سفارت، یعنی سفیر و رایزن فرهنگی سفارت است. آنها موظف هستند ایران را بشناسانند. اما ایران اصلا شناخته شده نیست! جای تاسف دارد. در حال حاضر، ما داریم جاهای خالی را پر می‌کنیم.

خیلی برنامه‌ها داریم. تولید محتوا می‌کنیم. از کل ایران فیلم تهیه می‌کنیم تا در کشورهای دیگر به نمایش گذاشته، ایران را تبلیغ کنیم. در این راستا ما حتی یک ریال از دولت پولی دریافت نمی‌کنیم. اسپانسر ما است که هزینه‌ها را متقبل می‌شود. مشاور هنری داریم. (کارگردان تلویزیونی؛ خانم توسلی.) شبکه جام جم هم قول همکاری داده که پس از ساخته شدن مستند ما از ایران، آن را در این شبکه پخش کنند. این مستند‌سازی می‌تواند گامی موثر برای جذب گردشگر برای ایران باشد. چون این طرح را استان به استان اجرایی می‌کنیم و قصد داریم کل ایران را پوشش دهیم.

علت اصلی ورود ما به این حوزه این است که، ما برای اطلاع رسانی از سفارتخانه‌ها، قوی‌تر هستیم. ما با آحاد مردم در خارج از کشور سروکار داریم. سفارتخانه‌های ما فقط در محدوده‌ی چهاردیواری خود با مردم در تماس هستند، بیرون از ساختمان سفارتخانه، با افراد در تماس نیستند. ما راحت‌تر اطلاع‌رسانی می‌کنیم. ما نیازی به سفارتخانه‌ها نداریم. نیاز ما به مردم است. مردمی که دست به دست هم بدهند و در انجام کارها مشارکت داشته باشند.

طبق آماری که داریم تنها 10 درصد ایرانیان خارج از کشور، به سفارتخانه‌ها مراجعه می‌کنند. 90 درصد اصلا مراجعه نمی‌کنند. یا حتی نمی‌دانند سفارتخانه کجا است. ما مایل هستیم تمام افرادی که در زمینه گردشگری فعالیت دارند، دست به دست هم بدهند و کار مفیدی برای مملکت انجام بدهند.

طبق مستندات، حدود 3 میلیون نفر ایرانی در امریکا داریم. در کل اروپا بیشتر از 2 میلیون نفر و بیش از 1 میلیون نفر ایرانی در کانادا و همچنین شمار زیادی ایرانی در چین مقیم هستند. در عمان نیز جمعیت زیادی از بلوچ‌های ایرانی را داریم که آنها جدا از آن 8 و نیم میلیون نفر، محاسبه می‌شوند. ما باید ایرانی‌های خارج از کشور را جذب کنیم. ایشان نیروهایی با پتانسیل بالا هستند.

البته جا دارد خاطر نشان کنم، بحث ما این نیست که به عنوان بند» ب « بیاییم و کاری انجام داده و برویم. ما تسهیل‌گر هستیم. ما خودمان حتی مستقیم سرمایه‌گذاری هم نمی‌کنیم. ما سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر را به هم وصل می‌کنیم. در رابطه با این قضیه نیز برنامه به همین شکل خواهد بود. در برنامه‌ها است و برنامه مدونی جهت پیگیری داریم که امید است در دوران پساکرونا به بهره‌برداری برسد.

 

ما را در لینکدین دنبال کنید : لطفا کلیک کنید.

دانلود مجله سفرنویسان : لطفا کلیک کنید. 

 

توسعه گردشگری سلامت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.