اکسیر های گردشگری برای سال 1400

سرمقاله شماره 2 ( ویژه نامه نوروز1400)

 

اکسیر های گردشگری برای سال 1400

 

سرمقاله گردشگری سال 1400 سفرنویسان

 

دنیا تغییر کرده است. رفتار انسان‌ها روز به روز در حال تغییر است. پیشرفت دنیای تکنولوژی نیز فشار‌ها و تهدید‌هایی را برای زندگی انسان‌ها ایجاد کرده است. امروزه صنعت گردشگری در حال تغییر و ارتقا خود است. این مهم در هر کشوری به فراخور زیر ساخت‌ها و اهمیت آن دست‌خوش تغییراتی شده است.

 

صنعت گردشگری ایران در سالی که گذشت در گوشه رینگ در حال مبارزه با کووید 19، از نفس افتاد. اما خود را به راند بعدی رساند. سال 1400 راندی برای این صنعت مهجور شده؛ این سال سرنوشت ساز خواهد بود. در این بین اقدامات فعالان این عرصه، اگر چه با فراز و فرودهای بسیارمواجه بود، اما روزنه‌های امیدی دیده می‌شد. که شاید باعث جان گرفتن مجدد این عرصه و غلبه بر شرایط باشد.

 

در شرایطی که ویروس کرونا باعث تغییر سبک سفر‌ها شده است، نسل نوپای گردشگری با همت بلند به سمت ایجاد زیر ساخت‌ها و برنامه‌های بلند‌مدت در راستای گردشگری مجازی حرکت کردند. ایجاد شرایط مناسب برای بازدید‌های مجازی و همچنین ارائه اپلیکیشن‌های سفر و رونمایی از آن‌ها در نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع دستی نشان دهنده تیزهوشی این نسل نوپا است.

 

استاندارد‌سازی و ارتقا کیفیت‌ها

 

در کنار این مهم مسئولین کشور با تمرکز بر استاندارد‌سازی و ارتقا کیفیت‌های این عرصه و با ایجاد تفاهم‌نامه‌های هدفمند در بخش دولتی و خصوصی قدم‌های مهمی را برداشتند. این اقدامات در راستای توسعه گردشگری داخلی و سپس جذب گردشگران خارجی، آن هم در شرایطی که کرونا ایجاد کرده است، می‌تواند اقدام موثری باشد. اگر چه با تغییر دولت در سال پیش‌رو باید گفت شاید دولت جدید سکوی پرتابی برای این صنعت و یا بلعکس شود. دغدغه‌ای که همگان با شک و تردید به آن نگاه می‌کنند و منتظر سرنوشت آن هستند.

 

از طرفی فرصت شناسایی شده توسط برخی مسئولین بخش خصوصی نویدی دلگرم کننده می دهد. گردشگری هنری، که تا به امروز در این صنعت حرف چندانی برای گفتن نداشته است. با تمرکز بر این شاخه گردشگری و ایجاد استانداردهای لازم و البته ساز و کارهای مشخص، همچنین حمایت بخش دولتی می تواند ارز‌آوری بسیار زیادی برای کشور داشته باشد. استفاده از مجموعه‌داران خصوصی ایران با تمرکز بر گردشگری هنری و استفاده از مشاهیر و مفاخر این سرزمین می تواند دریچه‌ای نو و بکر را بر روی این صنعت بگشاید. به تفعلی به حافظ :

 

«گر چه راهی‌ست پر از بیم، ز ما تا بر دوست      رفتن آسان بود ار واقف منزل باشی»

 

در این میان نقش راهنمایان گردشگری به عنوان خط مقدم این جبهه البته با حمایت‌های لازم و آموزش های مشخص و با استفاده از بستر وب را نباید فراموش کرد. راهنمایان گردشگری در سال گذشته آسیب‌پذیرترین قشر صنعت گردشگری بودند که اگر زیر ساخت مناسبی برای گردشگری مجازی و همچنین تورهای خصوصی با رعایت پروتوکل‌های گردشگری ایجاد شود، می توان گفت به یک زنجیره تولید درآمد و جذب ارز می توان دست یافت.

 

سال 1400 را می‌توان سال نبرد نهایی مبارزی به نام کرونا و صنعت گردشگری توصیف کرد. تغییر دولت می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در این نبرد داشته باشد و گردشگری مجازی، گردشگری هنری، استاندارد‌سازی، توسعه پایدار گردشگری و در نهایت حمایت از راهنمایان گردشگری همگی می‌توانند اکسیری برای جان گرفتن صنعت گردشگری در این مبارزه باشند. با آرزوی سالی پر از سلامتی و موفقیت برای همه هموطنان به رسم سال نو، سخنم را با شعری از خیام به پایان می‌برم:

 

بر چهره ی گل نسیم نوروز خوش است            بر طرف چمن، روی دل افروز خوش است

از دی که گذشت هر چه گویی خوش نیست       خوش باش و مگو ز دی که امروزخوش است

 

محمد اسماعیل ارجمندی – مدیر مسئول مجله سفرنویسان

 

ما را در لینکدین دنبال کنید : لطفا کلیک کنید.

دانلود مجله سفرنویسان : لطفا کلیک کنید. 

 

سرمقاله گردشگری سال 1400 سفرنویسان

محمد اسماعیل ارجمندی
Comments (2)
Add Comment
  • صمدی

    سال ۱۴۰۰ برای صنعت توریزم، سال پراهمیت و تعیین کننده با کمکو رهنمود شما بزرگواران…

    • admin

      درود وسپاس بیکران
      همه عاشقان این صنعت به امید تحول و دگرگونی هستند . با کمک هم بادی این تغییر را در شرایط پسا کرونا محقق کنیم.
      یپای بابت توجه شما